Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

WPEK
E-mail Facebook

Konferencja Muzealna EduAkcja Warszawy 2018
Konferencja Muzealna EduAkcja Warszawy 2018
Rejestracja: muzealnaeduakcja2018.evenea.pl/

V edycja konferencji Muzealna EduAkcja Warszawy, dorocznego spotkania środowisk
animatorów, edukatorów muzealnych i nauczycieli, zbiega się z obchodami odzyskania przez
Polskę niepodległości w 1918 roku. Historyczna rocznica jest dla nas przede wszystkim
okazją do przyjrzenia się szerszemu rozumieniu pojęć niepodległości i patriotyzmu, a także
medialnym zapośredniczeniom oraz ideologicznym przekształceniom, którym te idee
podlegają.

Zależy nam przy tym na ukazaniu wielości możliwych punktów widzenia oraz na
praktycznym pokazaniu, w jaki sposób współpraca z różnego typu instytucjami - od muzeów
historycznych poprzez miejsca pamięci po galerie sztuki współczesnej - pozwalać może na
przybliżanie złożoności świata społecznego i procesów historycznych.

Chcemy stworzyć przestrzeń dialogu i wspólnie szukać odpowiedzi na następujące pytania:
gdzie jest przestrzeń do rozmowy na temat historii? Kto ma prawo o niej mówić? Jakimi
językami możemy o niej mówić? Z wykorzystaniem jakich narzędzi i metod możemy
próbować wspólnie z uczniami się z nią konfrontować? W jaki sposób historia może pomóc w
diagnozowaniu i adresowaniu zarówno problemów istotnych dla dzieci i młodzieży, jak i
trudności, z jakimi mierzy się obecnie szkoła jako taka?

Bezpośrednio przed konferencją uczestnicy otrzymają drogą elektroniczną krótkie teksty,
które posłużą jako punkt wyjścia do dyskusji 1 października. Zastanawiać się będziemy
wspólnie nad problemem poruszania trudnych tematów w szkole/muzeum, rozważać rolę
sztuki w tym procesie, a także przyglądać się przykładom bliskiej współpracy między
nauczycielami i edukatorami muzealnymi.

W programie konferencji: sesja posterowa warszawskich muzeów i instytucji kultury, panel
na temat międzymuzealnej gry terenowej w oraz wspólna praca w ramach stolików
problemowych. Przewidziano także przerwy kawowe i drobny poczęstunek w porze
lunchowej.

Zapraszamy do zapisywania się do jednego ze stolików problemowych lub warsztatów - w
formularzu zgłoszeniowym należy wskazać wybrany temat:


Stolik 1: Kolorowa czy biało-czerwona?

Warsztat performatywny dotyczący strategii manipulacji, socjotechnik używanych obecnie
przez ruchy skrajne. W ostatnich latach zauważalna jest spora popularność haseł
nacjonalistycznych wśród młodzieży. Padają proste odpowiedzi na trudne pytania o
tożsamość, postawy patriotyczne, o bycie Polakiem - przestrzeń publiczną zawłaszcza ruch
nacjonalistyczny. Wyrazistość jego członków podoba się młodym ludziom. Jak dziś z
młodzieżą rozmawiać o patriotyzmie, jak oddzielić postawy patriotyczne od
nacjonalistycznych haseł? Kim jest wróg, obcy? Jak definiować postawy obywatelskie, jak
oprzeć się manipulacyjnym socjotechnikom, niesionym przez proroków skrajnych
ugrupowań, szerzących ksenofobię i szowinizm?

Warsztat oparty zostanie o popularny spektakl, który lubelska Fundacja Banina zagrała 180
razy w szkołach podczas lekcji, a także w wielu teatrach dramatycznych, na festiwalach
teatralnych i filmowych. Warsztat kierujemy do odważnych edukatorów i pedagogów.
Moderator: Bartłomiej Miernik - reżyser, pedagog teatru, założyciel Fundacji Banina, na co
dzień prowadzi warsztaty w szkołach w całym kraju. Jego spektakle, adresowane najczęściej
do młodzieży, prezentowane były w instytucjach życia kulturalnego. O spektaklu "Kolorowa,
czyli biało-czerwona": kulturaenter.pl/article/edukacja-eksperyment-teatralny/

Stolik2: Niepodległa szkoła

Gdybyśmy mogli wymyślić szkołę od nowa, tak jak sto lat temu po odzyskaniu
niepodległości, jak wyglądałaby idealna edukacja? Przypomnijmy sobie nowoczesne
programy edukacyjno-wychowawcze Janusza Korczaka i Marii Montessori. Czy w
dzisiejszym świecie jest przestrzeń dla poszukiwań i stawiania pytań?

Przeprowadźmy eksperyment myślowy i stwórzmy program niepodległej szkoły, w której
każdy może znaleźć swoje miejsce.

Moderatorzy: Zofia Dubowska, Marcin Matuszewski - Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki

Zofia Dubowska - historyczka sztuki, edukatorka, od 2014 kieruje działem edukacji Zachęty.
Autorka książek dla dzieci i młodzieży o sztuce współczesnej: Zachęta do sztuki (2008, wyd.
Muchomor i Zachęta), Kto to jest artysta? (2013, wyd. Zachęta), Bardzo nam się podoba.
Współczesna. Sztuka. Pytania (wraz z Małgorzatą Bogdańską-Krzyżanek i Marią
Świerżewską) (2015, wyd. Zachęta).

Stolik 3: Departament Opinii: fokus na Historię
stolik młodzieżowy przeznaczony dla uczniów i uczennic w wieku 16-19 lat

Wszyscy wiemy, że historia jest ważna, ale dla wielu uczniów bywa też zmorą. Dlaczego
potrzebujemy zrozumieć przeszłość? Co sprawia, że czujemy się zmotywowani do
odkrywania przeszłości? A co nas zniechęca do zdobywania wiedzy historycznej? Przy
stoliku będziemy się krytycznie przyglądać z jednej strony różnym modelom nauczania, a z
drugiej naszemu indywidualnemu stosunkowi do historii. Zbierzemy opinie dotyczące tego,
po co, gdzie i jak dochodzi do owocnych spotkań z historią. Choć zazwyczaj w szkole mówi
się przede wszystkim o wymaganiach dotyczących uczniów, odwracamy wektor - pytając
Was o Wasze oczekiwania.

Moderatorka: Katarzyna Witt - historyczka sztuki i edukatorka związana od kilku lat z
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie opracowuje programy edukacyjne dla
dzieci, rodzin i szkół. Specjalizuje się w edukacji wizualnej, architektonicznej i globalnej.
Pasjonatka literatury dziecięcej.

Stolik 4: Wielkie daty - wielkie wyzwanie?

Historyczne rocznice, wielkie obchody, takie jak na przykład 100-lecie odzyskania przez
Polskę niepodległości, które odbywa się w tym roku. Jaka jest w nich rola szkoły, a jaka
muzeum? Jak wyglądać może współpraca na linii nauczyciel-edukator muzealny? Jakie są w
tym obszarze oczekiwania nauczycieli, a jakie instytucji kultury? Wspólnie zastanowimy się,
czy możliwe jest wypracowanie wzoru, który mógłby zostać wprowadzony do szerokiego
stosowania, czy raczej pole współdziałania praktycy organizować sobie muszą zawsze na
własną rękę.

Moderatorka: Beata Zuziak, doradca metodyczny ds. edukacji kulturalnej w Warszawskim
Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, nauczycielka języka łacińskiego w XXXIII Liceum Ogólnokształcącym Dwujęzycznym im. Mikołaja Kopernika, członkini Komitetu Nauczycielskiego Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, ambasador Muzeum Historii
Żydów Polskich.
---- ---- ----
Konferencja poprzedzona jest grą międzymuzealną, w której udział weźmie 30 zespołów z
warszawskich szkół. Odbywa się ona w dniach 13-16 września w kilkunastu instytucjach
kultury. Jednym z efektów gry będą stworzone przez każdą z grup eksponaty, związane z
hasłem „niepodległość. Wszystkie dzieła zostaną zaprezentowane podczas konferencji. Po
wydarzeniu, ekspozycja zostanie przeniesiona do Warszawskiego Centrum Innowacji
Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, gdzie zostanie udostępniona w ramach wystawy czasowej.