Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

WPEK
Newsletter E-mail Facebook

Konferencja Wielokulturowa EduAkcja Warszawy / „Spaces for Intercultural Learning”
15-16 maja Dom Kultury Kadr

Dzień 1

Konferencja Wielokulturowa EduAkcja Warszawy

link do rejestracji: evenea.pl

Jednym z priorytetów Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej na rok 2018 jest temat wielokulturowości. Dlatego właśnie temu zagadnieniu jest poświęcona nasza najważniejsza tegoroczna konferencja.

Warszawa to najbardziej różnorodne miasto w Polsce. Czy potrafimy ten potencjał wykorzystać?

Konferencja Wielokulturowa EduAkcja Warszawy poświęcona jest wyzwaniom związanym z prowadzeniem działań wielokulturowych. Przyjrzymy się obecnym postawom i nastrojom społecznym. Jak ten kontekst wpływa na prowadzone działania? Jak osłabiać podziały i budować porozumienie? Pokażemy mechanizmy wzmacniające i osłabiające stereotypy
i uprzedzenia. Zastanowimy się nad sposobami, w jakie edukacja wielokulturowa może kształtować postawy otwartości
i dialogu. Przedstawimy sprawdzone narzędzia i metody. Popatrzymy na Warszawę z perspektywy różnych mniejszości, usłyszymy historie ludzi, który musieli uciekać ze swojego kraju i takich, którzy wybrali Warszawę na swój nowy dom. Dowiemy się jak tworzyć wielokulturową szkołę.

Konferencja będzie też okazją do spotkania i rozmowy, wymiany doświadczeń, metod, materiałów i scenariuszy pomocnych w pracy. Adresujemy ją do osób zainteresowanych edukacją kulturalną i wielokulturową, pracujących w domach kultury, szkołach, bibliotekach, organizacjach pozarządowych, grupach nieformalnych, urzędach, teatrach, muzeach i innych instytucjach kultury.

Spotykamy się w Domu Kultury Kadr, nie tylko dlatego, że naszym zwyczajem jest prezentacja "nowych adresów" edukacji kulturalnej. Właśnie ten dom kultury od 2 lat uczestniczy w międzynarodowym projekcie dotyczącym wielokulturowości.
16 maja odbędzie się tam konferencja podsumowująca program "Spaces for Intercultural Learning", na którą również trwają zapisy: evenea.pl


PROGRAM KONFERENCJI WIELOKULTUROWA EDUAKCJA (15.05.2018)

10:00-13:00 część panelowa

10:00-10:15 Otwarcie konferencji

10:15-10:45 Uprzedzenia – ich mechanizmy i sytuacja w Polsce – dr Karolina Hansen, Centrum Badań nad Uprzedzeniami, Uniwersytet Warszawski

10:45-11:05 Urodziłam się w najpiękniejszym mieście – słuchowisko uchodźcze

11:05-11:35 Komentarz o sytuacji uchodźców w Polsce i na świecie – Rafał Kostrzyński, Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców

11:35-11:50 przerwa kawowa

11:50-12:30 Jak wychowywać w duchu tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności? – dr Krystyna Starczewska, Zespół Społecznych Szkół Ogólnokształcących „Bednarska”

12:30-13:00 wizytówki warsztatów

13:00-13:45 przerwa obiadowa

13:45-16:00 część warsztatowa

Warsztat 1
Edukacja antydyskryminacyjna TU, edukacja globalna TERAZ, czyli jak rozmawiać o wyzwaniach współczesnego świata
z dziećmi i młodzieżą – Ela Kielak, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej

Warsztat 2
Praktycznie o komunikacji wielokulturowej - Gagik Grygorian, Fundacja Ocalenie

Warsztat 3
Co widzisz na obrazku? Ćwiczenia z różnorodności społecznej - Lena Rogowska, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Warsztat 4
Nie wyglądasz na Syryjczyka. Warsztat o inności - Feras Daboul, Fundacja Ocalenie

PANEL

Uprzedzenia - ich mechanizmy i sytuacja w Polsce – Karolina Hansen, Centrum Badań nad Uprzedzeniami, Uniwersytet Warszawski

Uprzedzenia i stereotypy są z nami na co dzień, chcemy tego czy nie. W trakcie wykładu opowiem czym są i skąd się biorą uprzedzenia oraz pokażę jak psychologia klasyfikuje stereotypy. Przyjrzymy się również temu, do kogo uprzedzeni są Polacy i jak zmienia się to w czasie.

Urodziłam się w najpiękniejszym mieście – słuchowisko uchodźcze

Opowieść o wojnie, ucieczce, odnajdywaniu się w nowym kraju oraz relacjach z Polakami.

Komentarz o sytuacji uchodźców w Polsce – Rafał Kostrzyński, Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych
ds. Uchodźców

Jak wychowywać w duchu tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności? – Krystyna Starczewska

Na podstawie 25-letnich doświadczeń Zespołu Szkół Społecznych „Bednarska” zaprezentuję metody pracy wychowawczej, które rozwijają w uczniach postawę tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności. Wskażę istotne trudności, z którymi muszą zmierzyć się polskie szkoły w tej kwestii obecnie i zaproponuję sposoby przezwyciężania tych trudności. Przedstawię projekty współpracy szkół w realizowaniu metod służących rozwijaniu w uczniach postaw tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności.


WARSZTATY

Edukacja antydyskryminacyjna TU, edukacja globalna TERAZ, czyli jak rozmawiać o wyzwaniach współczesnego świata z dziećmi i młodzieżą – Ela Kielak, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej

Jak mówić o współczesnym świecie uwzględniając jego różnorodność? Jak stworzyć przestrzeń do rozmawiania o ważnych sprawach? Na te i inne pytania poszukamy podpowiedzi wspólnie podczas warsztatu. Zastanowimy się również nad tym jak łączyć perspektywy edukacji antydyskryminacyjnej i globalnej w pracy z uczennicami i uczniami. Czyli jak mówić o świecie
z szacunkiem dla godności ludzi i miejsc, a także uwzględniając różnorodność perspektyw. Trenerka zaproponuje uczestniczkom i uczestnikom kilka praktycznych ćwiczeń inspirowanych metodą filozofii z dziećmi i młodzieżą, które pozwolą pogłębić refleksję nad wyzwaniami współczesnego świata.

Praktycznie o komunikacji wielokulturowej – Gagik Grygorian, Fundacja Ocalenie

Kultura wpływa na sposób, w jaki komunikujemy się ze sobą. Kiedy rozmawiamy z ludźmi, zawsze przyjmujemy założenia dotyczące ich zachowania. Te założenia opierają się na informacjach kulturowych, socjologicznych i psychologicznych. Im mniej informacji posiadamy, tym trudniej jest sformułować prawidłowe założenia dotyczące tego, jak będą rozumieć, to, co próbujemy przekazać i jak powinniśmy interpretować, co chcą nam przekazać.
Jak mówić i słuchać, żeby się dogadać z ludźmi pochodzącymi z innej niż nasza kultury? Gdzie najczęściej popełniamy błędy? – zapraszam na warsztat.

Co widzisz na obrazku? Ćwiczenia z różnorodności społecznej – Lena Rogowska, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Podczas warsztatu przyjrzymy się mechanizmom, które ułatwiają tworzenie się stereotypów i uprzedzeń, oraz przespacerujemy się po skali Miltona Bennetta – od etnocentryzmu do etnorelatywizmu. Dowiemy się, jak używać zdobytą wiedzę w praktyce. Poznamy konkretne metody i scenariusze pracy z grupami i społecznościami lokalnymi. Warsztat oparty będzie na metodologii wypracowanej podczas projektu DIDEL - "Daily innovators and daily educators in the libraries"
i pokaże, jak korzystać z stworzonych w projekcie materiałów.

Nie wyglądasz na Syryjczyka. Warsztat o inności – Feras Daboul, Fundacja Ocalenie

Pochodzę z Syrii. Kiedy mówię o tym ludziom w Polsce komentują „nie wyglądasz na Syryjczyka”. Co mają na myśli? Jak wygląda Polak? Jak wygląda Syryjczyk? Podczas warsztatu przyjrzymy się źródłom założeń na temat „innych”. Poszukamy ich obecności w kulturze i sztuce. Popatrzymy na Syrię. Warsztat będzie prowokować do zadawania pytań i widzenia rzeczy w nowy sposób.

Dzień 2

„Spaces for Intercultural Learning”

link do rejestracji: evenea.pl

Czy wiesz co to jest grywalizacja? Chcesz dowiedzieć się więcej na temat metod edukacji kulturowej dorosłych? Chcesz spotkać i wymienić poglądy na praktykami i animatorami z innych krajów europejskich? Chcesz nawiązać nowe kontakty? Poszukujesz partnerów do współpracy? Chcesz być częścią Wspólnoty Praktyków? Lub po prostu lubisz dowiadywać się
i uczyć nowych rzeczy?
Jeśli choć na jedno pytanie odpowiedziałaś/odpowiedziałeś "tak" to 16 maja 2018 roku zapraszamy Cię serdecznie na bezpłatne wydarzenie organizowane przez Dom Kultury Kadr.

W ramach dwuletniego programu "Spaces for Intercultural Learning" partnerzy z sześciu krajów europejskich (Finlandia, Rumunia, Holandia, Włochy i Irlandia Północna) wraz z partnerem z Polski (Dom Kultury Kadr) pracowali nad rozwojem metod edukacji kulturowej osób dorosłych. Prace w projekcie dotyczyły podniesienia rozwoju kompetencji społecznych
w zróżnicowanych systemach norm, wartości oraz kodów kulturowych. Podczas konferencji chcielibyśmy podzielić się zarówno ideą projektu, jak i jego ramami teoretycznymi. Najważniejszą częścią spotkanie będzie jednak sesja warsztatowa, gdzie partnerzy/praktycy podzielą się swoją wiedzą, jak i zachęcą do wykorzystania ich metod pracy. Ponadto, przeprowadzone zostaną warsztaty z grywalizacji, które przybliżą tę metodę uczestnikom konferencji, jak również pokażą jej zastosowanie w kontekście edukacji kulturowej.

Część konferencyjna (godz. 9.00-10.40) odbędzie się w języku angielskim z tłumaczeniem symultanicznym
z zastosowaniem słuchawek. Cześć warsztatowa przeprowadzona zostanie w języku angielskim przy wsparciu tłumaczenia konsekutywnego. Warsztaty poszczególnych partnerów zostaną przeprowadzone w dwóch równoległych sesjach (godz. 11.00-12.30 oraz godz. 13.30-15.00). Warsztaty z grywalizacji zostaną poprowadzone w języku polskim (15.00-18.00). Na wszystkie warsztaty obowiązują zapisy, liczba miejsc jest ograniczona.

PROGRAM

8:00 - 9:00 - rejestracja

Część konferencyjna

9:15-10:00 - Prezentacja idei projektu oraz jego ram teoretycznych

10:00-10:10 - Dlaczego metody bazujące na sztuce?

10:10-10:25 - Co to jest Wspólnota Praktyków?

10:25-10:40 - Co to jest grywalizacja? - przedstawienie metody

10:40 - Przerwa kawowa

Część warsztatowa

11:00-12. 30 - warsztaty (prowadzone równolegle)

• Improwizowane spotkania - tworzenie wspólnej przestrzeni metodą dramy - Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry.
• Twoimi oczami - Orizont Cultural T
• Wspólnota praktyków - w praktyce - Stichting Hogeschool Rotterdam
• Sztuka kolażu - użycie obrazów i słów to tworzenia znaczenia - Training for Women Network Ltd.

12:30-13.30 - Przerwa obiadowa

13:30-15.00 - Warsztaty (prowadzone równolegle)

• Improwizowane spotkania - tworzenie wspólnej przestrzeni metodą dramy - Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry.
• Twoimi oczami - Orizont Cultural T
• Wspólnota praktyków - w praktyce - Stichting Hogeschool Rotterdam
• Sztuka kolażu - użycie obrazów i słów to tworzenia znaczenia - Training for Women Network Ltd

15.00-15.15 - Przerwa kawowa

15:15-18:15 - Warsztaty z grywalizacji - grywalizacja jako narzędzie zmiany społecznej- Fundacja Gerere

18:15 - Dyskusje nieformalne

Więcej o projekcie:

Dom Kultury Kadr - jako partner projektu - działania artystyczne przeprowadził w grupie osadzonych mężczyzn w Areszcie Śledczym Warszawa Służewiec pracując metodami dramy wprowadzając też elementy grywalizacji. W trakcie warsztatów teatralnych powstał spektakl. Lider z Finlandii wykorzystywał sztuki muzyczne, połączenie plastyki, teatru i sztuki tworzenia komiksów w pracy z uchodźcami i osobami niepełnosprawnymi fizycznie. Włosi pracowali z osobami niesłyszącymi
i imigrantami z użyciem sztuk wizualnych. Rolą holenderskiego operatora było kierowanie procesem rozwoju wszystkich aktywnych trenerów w projekcie. Celem rumuńskiego akcjonariusza była aktywizacja społeczeństwa poprzez organizowanie lokalnych tradycyjnych świąt i rozwijanie praktycznych umiejętności przez akcje animacyjne na ulicach
i kampanie społeczne dla osób z problemami społeczno-ekonomicznymi. Partner z Irlandii Północnej skierował swój projekt do pedagogów społecznych, którzy uczyli się nowych sposobów wykorzystania sztuki - rzeźba, film i teatr, animacja.

Partnerzy wspólnie przygotują e-book - interaktywny przewodnik dostarczający praktycznych narzędzi metodycznych dla nauczycieli, trenerów i instruktorów, pedagogów, animatorów.

Partnerzy w projekcie:

• Finlandia - Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry. - lider projektu
• Włochy - Istituto dei Sordi di Torino
• Holandia - Stichting Hogeschool Rotterdam
• Irlandia Północna - Training for Women Network Ltd.
• Rumunia - Orizont Cultural T
• Polska - Dom Kultury Kadr w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy