Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

WPEK
Newsletter E-mail Facebook

Czytelnia

Przedstawiamy publikację "Przepis na edukację kulturalną" - przewodnik po ciekawych metodach i najciekawszych inicjatywach edukacji kulturalnej. W środku cała zgraja praktyków i teoretyków, animatorów, edukatorów i artystów. Publikacja jest wynikiem „Art Campu. Spotkania praktyków edukacji kulturalnej” i zawiera propozycje dla nauczycieli i edukatorów, które można wykorzystać na lekcji w szkole.
Publikacja składa się z części tekstowej i części filmowej. Część tekstowa „Menu kulturalne” przygotowana jest przez 4 ekspertów. Składają się na nią rozdziały: „Uczta audiowizualna” Radka Bułtowicza, artystę audiowizualnego tworzącego diaporamy, „Kwestia smaku” Tomasza Daszczuka, reżysera i pedagoga teatru, „Stragan ze sztuką” napisany przez Karolinę Vysatą, edukatorkę z Galerii Bunkier Sztuki, ekspertkę od sztuki współczesnej, oraz „Bufet muzyczny” Pauliny Pałosz-Dickaty, edukatorki muzycznej i terapeutki zajmującej się improwizacją muzyczną. Publikację współtworzą 3 filmowe wywiady z dr Joanną Kubicką ze Specjalizacji Animacja Kultury z IKP UW, Edytą Ołdak ze Stowarzyszenia z Siedzibą w Warszawie, Aleksandrą Drzazgą z Klas Aktywności Twórczej w Bytomiu poświęcone prezentacji „gorących miejsc edukacji kulturalnej”, czyli takich, które wyróżniają się koncepcyjnie i merytorycznie pod względem refleksji i praktyki edukacyjnej i animacyjnej.

Więcej >>>
Pobierz (19.87 MB, PDF)
Publikacja pełni rolę praktycznego poradnika po narzędziach realizacji WPEK w odniesieniu do sfery młodzieżowej i oświatowej. Koresponduje ona z innymi publikacjami w ramach serii publikacji o WPEK. Poza opisem ideowym konkretnego rozwiązania, ważną częścią każdego rozdziału są przykłady dobrej praktyki z różnych placówek oświatowych.

Zespół redakcyjny:
Anna Szwed
Mirosław Sielatycki
Bożena Głażewska
Wojciech Feliksiak
Pobierz (53.06 MB, PDF)
Publikacja wskazuje możliwe partnerstwa w realizacji projektów i realizowanych w ramach WPEK. Ponadto prezentuje wybrane, zrealizowane już lub cyklicznie prowadzone działania jako dobre praktyki, mogące zainspirować i wskazać drogę tym, którzy dopiero zaczynają własne poszukiwania w tym obszarze.

Zespół autorski:
Anna Szwed
Mirosław Sielatycki
Bożena Głażewska
Wojciech Feliksiak
Beata Zuziak
Sylwia Grzegorzewska
Katarzyna Jasińska

www.edukacja.warszawa.pl/wokol-nas/edukacja-kulturalna
Pobierz (34.24 MB, PDF)
Ewaluacja wielu osobom kojarzy się tylko z obowiązkiem, koniecznością wymaganą od grantodawcy. Zwykle kojarzy się z ankietą. Prezentujemy Wam Miniporadnik zrealizowany przez Stocznię. Niniejsza publikacja jest podsumowaniem projektu „Jak dobrze ewaluować projekty kulturalne?”, realizowanego przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” w ramach priorytetu „Edukacja kulturalna” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pomyślana została jako pomoc dla osób realizujących projekty w dziedzinie edukacji Kulturalnej. Miniporadnik stanowi zestaw prostych porad i zaleceń. Odpowiada na często zadawane pytania: jak dobrze przygotować projekt do ewaluacji, jak skutecznie ją przeprowadzić oraz jak mądrze korzystać z jej wyników?
Publikacji towarzyszą także gotowe narzędzia, które pomogą w realizacji niełatwego zadania, jakim jest ewaluacja. Namawiamy do korzystania.
Pobierz (7.07 MB, PDF)
Jest już raport z pierwszego roku realizacji "Bardzo Młoda Kultura". Raport przybliża cele i założenia programu Bardzo Młoda Kultura oraz kluczowe dla niego pojęcie edukacji kulturowej. Zawiera najważniejsze informacje dotyczące poszczególnych elementów realizacji programu - badań diagnostycznych, działalności sieciującej, szkoleniowo-warsztatowej, konkursów regrantingowych. Ilustrowany jest przykładami konkretnych działań, zrealizowanych w roku 2016 przez wojewódzkich Operatorów programu.
Pobierz (19.86 MB, PDF)
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej 2016
Pobierz (2.72 MB, PDF)
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej - projekty 2010-2015
Pobierz (60.25 MB, PDF)
Publikacja ​ dla animatorów, która powstała na międzynarodowym szkoleniu instruktorów tańca w Zagrzebiu. W Training Course uczestniczyły m.in. Małgorzata Konat, Paulina Borusińska oraz Patrycja Kuczyńska - instruktorki tańca współpracujące z Domem Kultury Zacisze w Warszawie.
Pobierz (1.27 MB, PDF)
Analiza tego, czy, w jakim zakresie oraz w jaki sposób zdigitalizowane zasoby są następnie udostępniane w przestrzeni internetu, wydaje się jednym z ważniejszych elementów całego procesu tworzenia cyfrowych obrazów dóbr kultury.

Zdając sobie sprawę z tego, jak dużą rolę w całym łańcuchu dystrybucji cyfrowych obrazów dziedzictwa kulturowego stanowią platformy internetowe, autorzy przeprowadzili pogłębioną analizę tego, w jaki sposób podmioty biorące udział w programach dotacyjnych MKiDN związanych z digitalizacją podchodzą do prezentacji zdigitalizowanych dzieł w przestrzeni internetu.
W prezentowanym raporcie starają się sprawdzić, w jakim stopniu instytucje kultury wykorzystują sieć do włączania dziedzictwa kulturowego w nowe obiegi, a tym samym uruchamiania potencjału, jaki obiegi te wyzwalają.
Pobierz (3.06 MB, PDF)
Kulturalny start-up. Od pomysłu do realizacji. Podpowiedzi dla inkubatorów to zebrany przez Martę Białek-Graczyk, zbiór wskazówek, które wyrastają z modelu inkubowania projektów społeczno-kulturalnych wypracowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”.

Od 2002 roku Towarzystwo przeprowadziło przez proces „od pomysłu do realizacji” ponad 1000 innowatorów społecznych, twórców i animatorów. Przecinając Polskę wzdłuż i wszerz, podczas podróży z projektami, w „ę” odkryliśmy setki osób, które chcą zmieniać swoje otoczenie, widzą niedostrzegane przez innych potrzeby i szanse, chcą się rozwijać i opowiadać historie. Osoby, które niezależnie od tego, czy mają 15 czy 17 lat, znają to „łaskoczące poczucie, że jest coś do zrobienia”. Działają w organizacjach pozarządowych, oddolnych grupach, instytucjach kultury, niezależnych galeriach, wiejskich świetlicach albo zupełnie na własną rękę. Zobaczyliśmy, że często oni sami mają najlepsze pomysły na to, co trzeba zrobić w ich okolicy, żeby ludziom żyło się lepiej. Bardzo szybko zrozumieliśmy, że naszą rolą jest tworzyć dobre warunki do rozwoju takich osób, ich inicjatyw i pomysłów. W ciągu prawie 15 lat przebyliśmy dziesiątki tysięcy kilometrów, zaprosiliśmy tysiące ludzi do współpracy, pomagając im ulepszyć swoje pomysły i znaleźć skuteczne drogi ich realizacji po to, by zmieniać świat na lepsze.

W publikacji autorka zbiera doświadczenia, pokazuje model inkubowania projektów w Towarzystwie „ę” i dzieli się 50 podpowiedziami, jak na co dzień pracować metodą inkubatora pomysłów. Publikacja adresowana jest do tych instytucji, organizacji, koordynatorów programów inkubacyjnych i osób, które wspierają lub chciałyby wspierać innych w tworzeniu i realizacji własnych przedsięwzięć społeczno-kulturalnych i twórczych. Mamy nadzieję, że zainteresuje ona grantodawców, samorządy lokalne, publiczne instytucje kultury i organizacje pozarządowe. Może przydać się wyższym uczelniom i instytucjom zajmującym się rozwijaniem kompetencji kadr kultury czy twórców. Autorka wybrała formę poradnika, ponieważ ma przekonanie, że w „ę” została wypracowana wiedza, co do której osoby tworzące stowarzyszenie zgadzają się, że „właśnie tak warto to robić”. W publikacji znajdują się krótkie podpowiedzi przydatne na każdym etapie inkubowania projektów oraz „zeszyt ćwiczeń” zawierający proste pomysły do wykorzystania podczas pracy z uczestnikami. Opisany model to jednak „typ idealny”. W praktyce w Towarzystwie ideał dostosowujemy do rzeczywistości, dodajemy nowe elementy, odejmujemy i mieszamy. Nieustannie zadajemy sobie pytania. Prezentujemy przepis „ę” na inkubator jako metodę wspierania animatorów kultury. Sprawdź, czy cię zainspiruje. Przyjrzyj się swoim metodom działania. Weź to, co pasuje do twojej sytuacji. I buduj swój inkubator.
Pobierz (658.72 KB, PDF)
Celem programu MegaMisja jest zapewnienie dzieciom nowoczesnej edukacji cyfrowej i odkrywanie pożytecznych stron nowych technologii, a wszystko w formie zabawy w cyfrowe laboratorium. Świetlice biorące udział w programie będą grywalizować o sprzęt ICT i inne nagrody, a także pozyskanie wsparcia wolontariackiego np. w wyremontowaniu zaniedbanych pomieszczeń. O tym, że technologie informacyjno-komunikacyjne stały się nieodłącznym i oczywistym elementem codzienności, nikogo – jak się wydaje – nie trzeba już przekonywać. Wystarczy rozejrzeć się po ulicy dowolnej miejscowości, nawet niewielkiej, żeby zobaczyć ludzi wpatrzonych w ekrany smartfonów. Telefony komórkowe i inne technologie cyfrowe są dziś narzędziem komunikacji i pracy, źródłem informacji i rozrywki, pomocą w edukacji i dostępie do dóbr kultury. Dopóki nie przekroczy się progu polskiej szkoły... Tam bowiem nagle wkraczamy w rzeczywistość równoległą, w której smartfony są złe, Internet ogłupia, Wikipedia zaś zawiera same błędy. Dla dziecka – codziennie widzącego rodziców korzystających z technologii cyfrowych, oglądającego bajki na tablecie i grającego w gry na smartfonie matki lub laptopie ojca – może to być mylące. Szczególnie jeśli takie dziecko korzysta ze świetlicy szkolnej. Ponieważ świetlica jest zdecydowanie wykluczona cyfrowo.

Może jednak jest inaczej i świetlica szkolna to w rzeczywistości raj dla dzieci? Może jest to jedyne miejsce w szkole, gdzie wychowawcy – przygotowani merytorycznie i przekonani o dobrych skutkach korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych – wprowadzają dzieci w cyfrowy świat?

Uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytania i związane z nimi wątpliwości było celem projektu badawczego będącego podstawą opracowania raportu otwarcia projektu „MegaMisja”.

Niniejszy raport powstał na podstawie przeprowadzonych badań ilościowych oraz analizy polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu.
Pobierz (1.53 MB, PDF)
Prezentujemy drugi tom „Poradnika” przygotowany przez Centrum Praktyk Edukacyjnych (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu)

Drugi tom „Poradnika metodycznego. Edukacja kulturowa”, podobnie jak tom pierwszy, składa się z dwunastu scenariuszy działań edukacyjnych. Zaproszeni do publikacji – Autorki i Autorzy – przygotowali, w oparciu o własne doświadczenia w realizacji rozmaitych przedsięwzięć kulturalnych, materiały, które, jak mamy nadzieję, Czytelniczki i Czytelnicy Poradnika zechcą wykorzystać we własnych projektach i codziennej pracy edukacyjnej.

W każdym scenariuszu można znaleźć miejsca szczególnie podatne na twórcze przeobrażenia i modyfikacje, ale i inne, stanowiące pewnego rodzaju ostrzeżenia – punkty zapalne, potencjalnie narażone na porażkę bądź kłopotliwe. Autorki i Autorzy publikacji jako doświadczeni edukatorzy wskazują tym samym na złożony i wymagający wielu różnorodnych wysiłków charakter działań edukacyjnych, na trud i pracę, jaką należy wykonać, by zrealizować dane przedsięwzięcie nie tracąc z oczu postawionych sobie celów i wartości. Edukacja kulturowa (nie – kulturalna), którą zespół Centrum Praktyk Edukacyjnych od niemal dwóch lat w ramach swoich działań propaguje, ma bowiem tę właściwość, że przyświeca jej nie tyle zdobywanie określonych umiejętności, co jej celem jest świadome, krytyczne i angażujące dążenie do rozumienia rzeczywistości kulturowej oraz dostarczanie narzędzi do tej rzeczywistości przekształcania. Tak pomyślana edukacja kulturowa zakłada także współpracę różnych podmiotów, reprezentujących odmienne obszary życia społecznego. Scenariusze działań zawarte w drugim tomie Poradnika metodycznego zachęcają do podejmowania takiej współpracy, sugerują, jak można poszukiwać potencjalnych partnerów, jak rozmawiać z przyszłymi odbiorcami, wreszcie – jak wspólnie działać z uwzględnieniem odmiennych wartości, które do każdego przedsięwzięcia wnoszą różne podmioty.

redakcja: Karolina Sikorska
wydawca: Centrum Kultury Zamek, Poznań 2015
Pobierz (3.2 MB, PDF)
Zaproszenie dla licealistów:
obejrzyj film
(fr.) Podstawowym celem inicjatorów specjalizacji – Andrzeja Mencwela, Leszka Kolankiewicza i Grzegorza Godlewskiego wraz z zespołem Katedry Kultury Polskiej – było wprowadzenie w kształcenie uniwersyteckie wymiaru praktycznego. Zajęcia z wiedzy o kulturze, które stały się podstawą do powołania na UW (już w Instytucie Kultury Polskiej) studiów kulturoznawczych, dawały zaplecze teoretyczne oparte na perspektywie antropologicznej. Przedmiotem namysłu był tu człowiek w kulturze: w niej zakorzeniony i współtworzący ją; działania artystyczne pozostawały tylko jedną z form praktyk kulturowych, o tyle być może początkowo uprzywilejowaną badawczo, że wysoce usymbolizowaną i, by tak rzec, podręczną: to badaniami działań i tekstów artystycznych zajmowano się przecież na polonistyce. Praktyka podejmowana w toku warsztatów – warsztatu krytyka, na przykład, czy warsztatu edukacji twórczej, ale też antropologii codzienności – mogła służyć po prostu do lepszego zrozumienia dzieł, ale przede wszystkim miała prowadzić do głębszego rozumienia kultury jako całości, a dalej – przygotowywać do działania w kulturze.

Więcej w artykule: do pobrania w prawej kolumnie
Pobierz (383.17 KB, PDF)
Artykuł: "Martyna Tecl-Reibel, JA – EDUKATORKA"
Do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (446.31 KB, PDF)
Artykuł: Katarzyna Michalska, "Kształcenie kulturowe w gimnazjum".
Do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (446.24 KB, PDF)
Poniższe studium przypadku opracowane zostało w oparciu zarówno o dane zastane, jak i wywołane. Po pierwsze zatem, uwzględniono materiały udostępnione przez Fundację Mały Dom Kultury (FDMK): informacje z wniosków grantowych i sprawozdań końcowych z realizacji projektów, dokumentację wizualną projektów, którą Fundacja gromadzi, ale także dokumentację i opisy prowadzonych działań, dostępne na stronach internetowych samej Fundacji lub tworzonych na potrzeby konkretnych projektów. Po drugie – warsztaty, realizowane w ramach projektu „Zakamarki Małego Domu Kultury”, poddane zostały obserwacji uczestniczącej (w sierpniu 2014 roku). Przeprowadzony został również wywiad pogłębiony z animatorkami FDMK, sporządzona została także dokumentacja wizualna obserwowanego projektu. (Fragment opracowania)
Pobierz (80.11 KB, PDF)
Podstawą poniższego studium jest rozmowa przeprowadzona 1 sierpnia 2014 roku z prodziekan Wydziału Edukacji Artystycznej (WEA) Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (UAP), dr Justyną Ryczek, oraz rozmowa z dr Magdaleną Parnasow-Kujawą, kierowniczką Pracowni Projektów i Działań Twórczych, koordynatorką Uniwersytetu Artystycznego III Wieku. Ponadto materiałem zebranym do analizy uwarunkowań strukturalnych i organizacyjnych edukacji kulturowej i artystycznej są dane pochodzące ze strony internetowej Wydziału oraz dokumenty nadesłane przez prodziekan WEA:
projekty zrealizowane przez WEA we współpracy z innymi podmiotami od roku 2000,
kronika działań WEA w roku akademickim 2013/2014,
strategia rozwoju WEA.

Zebrane dane pozwalają na analizę warunków strukturalno-organizacyjnych edukacji kulturowej i artystycznej, pozwalają zorientować się, w jaki sposób WEA jest przygotowany do prowadzenia tego rodzaju działań. Ponadto wywiady pogłębione z dr Justyną Ryczek i dr Magdaleną Parnasow-Kujawą dają pewien wgląd w sposób prowadzenia działań z zakresu edukacji kulturowej i artystycznej na WEA i realizowanych we współpracy z innymi podmiotami. Nie są jednak wystarczające, by została przeprowadzona pełna analiza jakości edukacji kulturowej i artystycznej, realizowanej przez Wydział Edukacji Artystycznej UAP. Dopiero dalsze badania w ramach działalności Centrum Praktyk Edukacyjnych pozwolą w kolejnych raportach stworzyć obraz tej działalności. (Fragment opracowania)
Pobierz (114.55 KB, PDF)
Prezentujemy drugi tom „Poradnika” przygotowany przez Centrum Praktyk Edukacyjnych (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu)
„PORADNIK METODYCZNY. EDUKACJA KULTUROWA” t. 2
redakcja: Karolina Sikorska
wydawca: Centrum Kultury Zamek, Poznań 2015

Drugi tom „Poradnika metodycznego. Edukacja kulturowa”, podobnie jak tom pierwszy, składa się z dwunastu scenariuszy działań edukacyjnych. Zaproszeni do publikacji – Autorki i Autorzy – przygotowali, w oparciu o własne doświadczenia w realizacji rozmaitych przedsięwzięć kulturalnych, materiały, które, jak mamy nadzieję, Czytelniczki i Czytelnicy Poradnika zechcą wykorzystać we własnych projektach i codziennej pracy edukacyjnej.

W każdym scenariuszu można znaleźć miejsca szczególnie podatne na twórcze przeobrażenia i modyfikacje, ale i inne, stanowiące pewnego rodzaju ostrzeżenia – punkty zapalne, potencjalnie narażone na porażkę bądź kłopotliwe. Autorki i Autorzy publikacji jako doświadczeni edukatorzy wskazują tym samym na złożony i wymagający wielu różnorodnych wysiłków charakter działań edukacyjnych, na trud i pracę, jaką należy wykonać, by zrealizować dane przedsięwzięcie nie tracąc z oczu postawionych sobie celów i wartości. Edukacja kulturowa (nie – kulturalna), którą zespół Centrum Praktyk Edukacyjnych od niemal dwóch lat w ramach swoich działań propaguje, ma bowiem tę właściwość, że przyświeca jej nie tyle zdobywanie określonych umiejętności, co jej celem jest świadome, krytyczne i angażujące dążenie do rozumienia rzeczywistości kulturowej oraz dostarczanie narzędzi do tej rzeczywistości przekształcania. Tak pomyślana edukacja kulturowa zakłada także współpracę różnych podmiotów, reprezentujących odmienne obszary życia społecznego. Scenariusze działań zawarte w drugim tomie Poradnika metodycznego zachęcają do podejmowania takiej współpracy, sugerują, jak można poszukiwać potencjalnych partnerów, jak rozmawiać z przyszłymi odbiorcami, wreszcie – jak wspólnie działać z uwzględnieniem odmiennych wartości, które do każdego przedsięwzięcia wnoszą różne podmioty.

Spis treści:

Karolina Sikorska, Wprowadzenie
Magdalena Parnasow-Kujawa, Oczywiste w teorii, trudne w praktyce
Karol Piekarski, Data-driven investigation (Tworzenie narracji o mieście w oparciu o analizę i wizualizację danych)
Agnieszka Sosińska, Dziewczyny mierzą wysoko
Barbara Serwatka, Słowo – obraz – muzyka, czyli sztuka muzycznej ekfrazy (wg Jacka Kaczmarskiego)
Agnieszka Gola i Natalia Oleszczuk, Architektura w pudełku
Joanna Wowrzeczka, Tragedia dóbr wspólnych
Anna Danilewicz, Anna Talarczyk, Agnieszka Kajdanowska, Białostoczanie mówią
Aleksandra Mrozowska i Aleksandra Tatarczuk, Dobre Miejsce – projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej w ogród miejski
Marta Madejska, Życie dziełem – topobiografie
Marta Kalisz, Tu powstała Polska – przez archeologię poznaję historię swojego regionu
Agata Wittchen-Barełkowska, Porozmawiaj o teatrze 174-185
Dorota Górecka, Jak zachować przeszłość? Projekt digitalizacyjny
Wzór formularza scenariusza
Pobierz (3.2 MB, PDF)
Zapraszamy do obejrzenia filmu z Festiwalu Edukacji Kulturalnej, który odbył się w maju 2015 r. w Łazienkach Królewskich.

Obejrzyj film: youtu.be/1n5zFcAIUNY
Zachęcamy do lektury publikacji, która powstała w ramach projektu „Biblioteka miejscem spotkań wielu kultur” realizowanego przez FRSI w latach 2013-2014. W publikacji przedstawiamy model wielokulturowej biblioteki i opisujemy – krok po kroku – jak go wdrożyć. Pokazujemy też dobre praktyki wielokulturowych działań, prowadzonych przez biblioteki polskie i norweskie, które mogą być inspiracją dla innych instytucji, chcących rozpocząć pracę w tym obszarze.
Pobierz (6.95 MB, PDF)
Zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej z pierwszej konferencji Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej z cyklu „KULTURALNA eduAKCJA WARSZAWY”, maj 2015 r.

Obejrzyj film: YouTube
W maju odbyła się pierwsza Konferencja z cyklu „KULTURALNA eduAKCJA WARSZAWY”.

1. SPOTKANIE
Moim założeniem było stworzenie przestrzeni do pierwszego roboczego spotkania szeroko rozumianego środowiska - nie tylko instytucji, ale również organizacji, przedsiębiorców, aktywistów. To zadanie zostało zrealizowane. W salach Służewskiego Domu Kultury przez 8 godzin dyskutowali i pracowali najaktywniejsi interesariusze związani z edukacją kulturalną.

2. ROZMOWA O PRIORYTETACH
Podstawową formułą tego spotkania miała być rozmową i ten cel również osiągnęłam. Dyskusje były tak dynamiczne, że niektóre grupy nie zauważyły przerw. Chciałam, żeby każdy z uczestników mógł w ramach grupy podzielić się tym, co dla niego jest ważne oraz swoimi doświadczeniami. Efektem miało być wyszczególnienie działań priorytetowych – do zrealizowania w tym roku oraz propozycje działań na kolejne lata.

3. TEMATY
Tematy grup roboczych tzw. stolików wynikały z zapisów w nowym dokumencie WPEK:
1. Dorośli też mają prawo do edukacji kulturalnej;
2. Sieciowanie i budowanie środowiska;
3. Zmierzmy się. Rozmowa o miernikach;
4. Jak zachwycić uczestnika?;
5. Czy powinniśmy zazdrościć nauczycielom?;
6. ABC Edukacji artystycznej;
7. Jak promować edukację kulturalną?;
8. Edukacja kulturalna - opłacalna inwestycja, systemy finansowania.

Zaprosiłam do współpracy i prowadzenia poszczególnych grup dyskusyjnych następujące osoby:
1. Aleksandrę Szymańską z Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku;
2. Ewę Zbroję z Narodowego Centrum Kultury;
3. Beatę Dubiel-Stawską, współpracującą z Instytutem Adama Mickiewicza;
4. Magdalenę Szpak z Instytutu Teatralnego;
5. Michalinę Laskowską z Pracowni Etnograficznej;
6. Annę Wróbel-Johnson z Fundacji Architektura Plus;
7. Edytę Mietkowską z Biura Kultury m. st. Warszawy;
8. Marię Adamiec z Fundacji Orange.

Rozpoczęliśmy realizację Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej 2015-2020. Dokument tworzyliśmy w sposób partycypacyjny w gronie ponad 50 osób, reprezentujących wszystkie środowiska Edukacji Kulturalnej w Warszawie.
Ta Konferencja stała się pierwszym, mocnym, wspólnym środowiskowym działaniem w ramach WPEK i jednocześnie informacją, jak bardzo zależy nam na angażowaniu wszystkich uczestników na kolejnych etapach.

Konferencję rozpoczęliśmy niestandardowo: obejrzeliśmy film I stała się światłość w reżyserii Piotra Kornobisa z nowej serii Narodowego Instytutu Audiowizualnego. To też znak czasów, że takie narodowe instytucje przygotowują materiały do pracy dla animatorów, nauczycieli i edukatorów.

Konferencja odbyła się nieprzypadkowo w Służewskim Domu Kultury. Budynek, w którym mieści się instytucja animacji kultury, został zaprojektowany przez jednych z najlepszych architektów młodego pokolenia. To przykład bardzo ciekawej przestrzeni, zintegrowanej z otoczeniem i bliskiej człowiekowi.

W trakcie spotkań pojawiały się tematy, które już są realizowane, i którymi możemy się pochwalić. W załączeniu do niniejszego dokumenty znajdują się: projekt Certyfikatu WPEK oraz informacja o nowym portalu (www.wpek.pl), który jest nowym narzędziem i bazą wiedzy dla naszego środowiska.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za poświęcony czas, entuzjazm i zaangażowanie.
Teraz czas na pracę zespołów roboczych. Rozpoczynamy od zespołu roboczego, który pochyli się nad miernikami i drugiego - nad certyfikatem WPEK.

Jakie następne Zespoły? Kto chce się zgłosić? Czekamy na Was!

Anna Michalak-Pawłowska
Pełnomocnik Prezydenta m.st Warszawy
do spraw Edukacji Kulturalnej
Pobierz (6.97 MB, PDF)
Jest nam niezmiernie miło poinformować, że zdaniem zespołu opracowującego Raport o raportach. Wielowymiarowa i wielofunkcyjna ocena trafności, recepcji i użyteczności raportów o stanie kultury publikacja badawcza Małopolskiego Instytutu Kultury pt. Spacerowicze, nomadzi i sieciowi łowcy okazji pod redakcją Anny Nacher jest jednym z siedmiu najlepszych raportów o stanie kultury w Polsce. Zestawienie najciekawszych raportów ukazało się w najnowszym Notesie.Na.6.Tygodni przy okazji wywiadu z Krzysztofem Olechnickim i Tomaszem Szlendakiem pt. Raport z raportu o raportach.

Raport dostępny: TUTAJ
Podręcznik dla wszystkich bibliotekarzy, którzy chcieliby lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i zaangażować okolicznych mieszkańców w swoje działania jak nigdy dotąd. Podręcznik projektowania usług skupionych na użytkownikach (z ang. design thinking) opracowany został w ramach projektu Global Libraries Fundacji Billa i Melindy Gates’ów przez IDEO, a przetłumaczony na polski przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Książka do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (3.11 MB, PDF)
Młody człowiek, gimnazjalista, piętnastolatek – to najbardziej niezwykły i fascynujący partner do współpracy. W tym jednym zdaniu zamyka się cała moja zawodowa przygoda. Czytam mnóstwo przerażających informacji o biednym pokoleniu, które nie czyta, nie skupia się, serfuje w rzeczywistości tak samo jak w internecie, nie gromadzi informacji i jest wrogo nastawione do szkoły. Czytam i zgadzam się. Tak jest. Prawie, bo uczeń, którego spotykam codziennie nie czyta tego, co chcielibyśmy, żeby czytał, nie skupia się na zadaniach i czynnościach, które nie wydają mu się ważne, serfuje w rzeczywistości, bo rzeczywistość w swej zmiennej i niestabilnej formie nie pozwala mu zostać gdzieś na dłużej, nie gromadzi informacji, bo mając nieograniczony do nich dostęp, nie widzi sensu ich gromadzenia i wreszcie – jest wrogo nastawiony do szkoły, bo szkoła widzi w nim wroga.

Współczesna edukacja nie współpracuje, ale wyzywa ucznia na pojedynek. Szkoła to system licznych kar i nielicznych nagród, to wyścig, komu uda się zdobyć więcej punktów i biada temu, kto do wyścigu nie ma ochoty lub siły stanąć. Oczywiście, i dla niego jest miejsce w szkole, zostaje otoczony
wsparciem o nazwie „system naprawczy”. Drodzy dorośli – nie chcielibyście siedzieć dziś w szkolnych ławkach! Jak nigdy dotąd, ten powszechnie już znany, pas transmisyjny wiedzy płynący od nauczyciela do ucznia – nie był tak bardzo chybiony. „Mózgi uczniów bez udziału świadomości wyłapują z otoczenia wszystko to, co nowe, zaskakujące, intrygujące lub przydatne. Kierują się przy tym własnymi subiektywnymi kryteriami. Uwaga uczniów automatycznie zanika, gdy omawiane zagadnienia ocenione zostają przez układ limbiczny jako mało istotne, nie wnoszące nic nowego i nie wymagające wyjaśnień. Wyłączają one tzw. detektor nowości”.

Wygląda, więc na to, że szkoła powinna być dla naszych dzieci najlepszym i najbardziej stymulującym miejscem, a nasze prywatne doświadczenia pokazują, że niestety tak nie jest.

Więcej w artykule do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (446.24 KB, PDF)
Podstawą poniższego studium jest rozmowa przeprowadzona 1 sierpnia 2014 roku z prodziekan Wydziału Edukacji Artystycznej (WEA) Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (UAP), dr Justyną Ryczek, oraz rozmowa z dr Magdaleną Parnasow-Kujawą, kierowniczką Pracowni Projektów i Działań Twórczych, koordynatorką Uniwersytetu Artystycznego III Wieku.

Ponadto materiałem zebranym do analizy uwarunkowań strukturalnych i organizacyjnych edukacji kulturowej i artystycznej są dane pochodzące ze strony internetowej Wydziału www.wea.uap.edu.pl oraz dokumenty nadesłane przez prodziekan WEA:

- projekty zrealizowane przez WEA we współpracy z innymi podmiotami od roku 2000,
- kronika działań WEA w roku akademickim 2013/2014,
- strategia rozwoju WEA.

Zebrane dane pozwalają na analizę warunków strukturalno-organizacyjnych edukacji kulturowej i artystycznej, pozwalają zorientować się, w jaki sposób WEA jest przygotowany do prowadzenia tego rodzaju działań. Ponadto wywiady pogłębione z dr Justyną Ryczek i dr Magdaleną Parnasow-Kujawą dają pewien wgląd w sposób prowadzenia działań z zakresu edukacji kulturowej i artystycznej na WEA i realizowanych we współpracy z innymi podmiotami. Nie są jednak wystarczające, by została przeprowadzona pełna analiza jakości edukacji kulturowej i artystycznej, realizowanej przez Wydział Edukacji Artystycznej UAP. Dopiero dalsze badania w ramach działalności Centrum Praktyk Edukacyjnych pozwolą w kolejnych raportach stworzyć obraz tej działalności.
Pobierz (114.55 KB, PDF)
Zapraszamy do obejrzenia filmu dokumentującego Ogólnopolską Giełdę Projektów 2014, który zawiera krótkie wywiady z jej organizatorami i uczestnikami!
Realizacja i montaż filmu: Paweł Gołębski i Grzegorz Jankowski.

źródło: www.platformakultury.pl
Wszyscy, którzy śledzili poczynania młodych adeptek animacji kultury, w ramach projektu "Dialog torunian z Toruniem. Komunikaty w przestrzeni miejskiej", mogą już przeczytać publikację podsumowującą projekt! Zapraszamy do lektury!

Wszyscy, którzy śledzili poczynania młodych adeptek animacji kultury, w ramach projektu "Dialog torunian z Toruniem. Komunikaty w przestrzeni miejskiej", mogą już przeczytać publikację podsumowującą projekt! Znajdziecie w niej szczegółowy opis naszych dizałań, czyli: relację z warsztatów z młodzieżą liealną, sprawozdanie z konkursu fotograficznego, informacje o wernisażu, a takze kilka tekstów oscylujących wokół historii street artu oraz komunikatów w przestrzeni miasta Toruń. A wszystko to opatrzono licznymi fotografiami. Zapraszamy do lektury!

Publikacja dostępna jest: TUTAJ
Teatr Przebudzenia to podręcznik skierowany do osób pracujących z młodzieżą, które chcą wykorzystać w swoich zajęciach dramę i techniki teatralne. Książka zawiera szczegółowe wskazówki na temat tworzenia młodzieżowego teatru otwartego na problemy społeczne.

Podstawą przedstawionego tu modelu jest dziesięciotygodniowy cykl zajęć. Z zawartego w książce materiału można też korzystać w sposób indywidualny i twórczy, dobierając poszczególne ćwiczenia stosownie do potrzeb i okoliczności (jednorazowych lub cyklicznych warsztatów).

Uczestnicy warsztatów uczą się nie tylko technik teatralnych, ale także pracy nad sobą, rozwiązywania konfliktów i współdziałania z rówieśnikami. Teatr Przebudzenia jest propozycją nastawioną na pogłębianie w młodych ludziach wiary w siebie i podnoszenie ich samooceny. Tym samym może stanowić jedną z najważniejszych i najskuteczniejszych metod pracy pedagogów i pracowników socjalnych zaangażowanych w pomoc młodzieży trudnej i problemowej.

Książka do kupienia w Wydawnictwie Cyklady: cyklady.com.pl


Sara Clifford, Anna Herrmann
DRAMA. TEATR PRZEBUDZENIA
drama
264 str.
Cena: 39,90 zł
Oprawa: miękka
ISBN: 83-86859-78-4
Czy gimnazjaliści to "cyfrowi tubylcy"? W jaki sposób szukają informacji w sieci? Z jakich serwisów korzystają najczęściej? Na te i inne pytania dotyczące kompetencji komunikacyjnych nastolatków w wieku 13 - 16 lat, odpowiada współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego raport z badań realizowanych przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Więcej: www.dzieci-sieci.pl

Raport do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (3.87 MB, PDF)
„Kultura a rozwój” to podręcznik do ekonomii kultury. Jest już dostępny w wersji elektronicznej na licencji CC-BY-NC (3.0) Polska.

„Kultura a rozwój” to podręcznik do ekonomii kultury. Prezentuje oryginalne ujęcie tej problematyki, wykraczające poza szlaki utarte przez zachodni dyskurs ekonomiczny. Jego autorami jest grupa naukowców związanych z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie i Międzynarodowym Centrum Kultury (pod redakcją naukową: prof. Jerzego Hausnera, prof. Anny Karwińskiej, prof. Jacka Purchli). Został stworzony z myślą o słuchaczach różnych kierunków nauk społecznych oraz wszystkich pracujących „w kulturze”.

Podręcznik "Kultura a rozwój" pokazuje jak wartości nie-ekonomiczne, na których oparta jest kultura, mogą służyć szeroko rozumianemu rozwojowi, a także jak pojęcie „wartości” jest kształtowane przez kulturę. Książka składa się z 5 części. W pierwszej Autorzy wyjaśniają znaczenie podstawowych pojęć takich jak kultura, dziedzictwo i rozwój. W drugiej części systematyzują wiedzę na temat polskiego sektora kultury. W trzeciej części pokazują jak dziedzictwo przyczynia się do rozwoju społecznego oraz podają praktyczne wskazówki jak wykorzystać ten potencjał.

W czwartej części omawiają problematykę kreatywności, innowacyjności oraz nowych wzorów uczestnictwa w kulturze. W piątej i ostatniej części wszechstronnie omawiają relacje pomiędzy kulturą i wolnym rynkiem.Książka jest dostępna bezpłatnie w wersji w wersji elektronicznej na licencji CC-BY- NC (3.0) Polska.

Książka do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (6.88 MB, PDF)
Film dokumentalny, film animowany, fotografia, teatr cieni, upcykling, graffiti, gra terenowa - oto metody, którymi prowadzący Wędrowny Uniwersytet Dziecięcy zachęcają dzieci do wspólnego odkrywania historii ich miejscowości, rozmowy o prawach człowieka, ekologii, poznawania mechanizmów działania państwa. Wszystko to w ramach modułu "Uniwersytet uczy" Wędrownego Uniwersytetu Dziecięcego, który od maja angażuje do działania dzieci z małych miejscowości w województwie łódzkim.

Z początkiem wakacji dzieci rozpoczęły pracę nad filmem dokumentalnym - wyposażone w kamery, rejestratory, statywy ruszyły szukać opowieści o przeszłości - mieszkankach, mieszkańcach, zapomnianych miejscach. Już pierwszego dnia odkrywały miejsca, o których wcześniej nie słyszały: "To my mamy jakieś ruiny?" - dziwiła się Wiktoria z Gieczna, kiedy dotarliśmy do pozostałości dawnego dworu. W Słowiku zaskoczyły ponad stuletnie drewniane domy, a w Dąbrówce wnętrza zamkniętej po transformacji ustrojowej spółdzielni. To dopiero początek - przed dziećmi rozmowy z mieszkańcami i mieszkankami. Większość z nich ciepło reaguje na małych reporterów i reporterki. Filmy zostaną zaprezentowane lokalnej społeczności na premierach w przestrzeni wsi.

Po wakacjach kolejne zajęcia - upcykling, warsztaty ekologiczne - budowanie hoteli dla pszczół, gra terenowa o zasadach działania Unii Europejskiej, a także warsztat tworzenia filmu animowanego o prawach człowieka, antydyskryminacyjne graffiti...

Po zakończeniu cyklu zajęć dzieci będą miały okazję podjąć zmianę w swojej miejscowości. Po przeprowadzeniu diagnozy problemów i potrzeb mieszkanek i mieszkańców dzieci wezmą udział w warsztatach pt. "Zmiana" - podczas dwóch weekendów odpowiedzą na ten problem, który wyda im się najistotniejszy - może to być pomalowanie przystanku, organizacja imprezy integracyjnej lub wydarzenia kulturalnego. Do modułu "Uniwersytet zmienia" organizatorzy zapraszają rodziców i przyjaciół uczestników - Wędrowny Uniwersytet Dziecięcy to próba zaangażowania najmłodszych mieszkanek i mieszkańców do kreowania pozytywnych zmian w miejscu gdzie żyją.

Projekt realizowany jest w miejscowościach: Gieczno, Słowik, Szczawin, Grotniki, Biała, Dąbrówka.

Więcej o projekcie na jego oficjalnej stronie.

Projekt Wędrowny Uniwersytet Dziecięcy jest finansowany z środków EOG w ramach programu "Obywatele dla demokracji".

Źródło: Wędrowny Uniwersytet Dziecięcy

DATY WYDARZEŃ:
1.3.2015 - 29.2.2016
"Atom kultury..." to badanie fokusowe pracowników merytorycznych, kierowników i dyrektorów samorządowych domów, ośrodków i centrów kultury, którzy wykazują się ponadprzeciętną wiedzą, kreatywnością i efektywnością w realizowaniu projektów kulturalnych oraz mają szeroką wiedzę na temat funkcjonowania domu, ośrodka, centrum kultury, a także jego otoczenia.

Bezpośrednią konsekwencją realizacji projektu było skonsolidowanie się grupy Forum Animatorów Kultury Województwa Śląskiego - przestrzeni edukacji i wymiany myśli dla animatorów kultury z całego województwa.

Informacje na temat spotkań dostępne są na stronie http://slaskie.forumkrakow.info/.

Źródło: Regionalna Obserwatorium Kultury
Pobierz (1.31 MB, PDF)
Raport Ewaluacyjny NieKongresu Animatorów powstał na zlecenie Narodowego Centrum Kultury w wyniku prac badawczych prowadzonych od lutego do kwietnia 2014 roku przez Fundację Obserwatorium. Punktem wyjścia i materiałem wykorzystanym przy konstruowaniu koncepcji badania, a także części analiz, były raporty opracowane przez ten sam zespół dotyczące ewaluacji Ogólnopolskiej Giełdy Projektów w grudniu 2013 roku.

Prace badawcze miały na celu opis wątków i zagadnień poruszanych podczas NieKongresu Animatorów, który odbył się w Warszawie w dniach 26 - 28 marca 2014 roku. Poza zadaniami deskrypcyjnymi, w oparciu o ich rezultaty zespół badawczy podjął próbę oceny stopnia realizacji celów, jakie organizatorzy (Narodowe Centrum Kultury i Forum Kraków) postawili przed wydarzeniem. Ponadto, w odniesieniu do niektórych zagadnień, sformułowano hipotezy wyjaśniające zaobserwowane procesy lub nawet teorie obejmujące niektóre wątki badania.

Materiały, które poddano analizie pochodzą z czterech źródeł. Dane o charakterze jakościowym wytworzono podczas marcowego spotkania. Obejmują one obserwacje badaczy oraz opinie uczestników zgromadzone podczas 66 wywiadów swobodnych. Dane ilościowe pochodzą z rejestracji osób zainteresowanych udziałem w NieKongresie oraz z ankiety internetowej przeprowadzonej po wydarzeniu, na którą odpowiedziała około 1/3 uczestników spotkania. Zebrane informacje analizowano w kwietniu i maju 2014 roku, a efekty prac prezentowane są w niniejszym raporcie.

Źródło: Platforma Kultury
Pobierz (1.36 MB, PDF)
Każdy instruktor prowadzący zajęcia z grupami, a tym bardziej z grupami zagrożonymi społeczną marginalizacją prędzej czy później, a zazwyczaj prędzej, staje przed dylematem: Co tu jeszcze wymyślić, co zaproponować grupie? W takiej sytuacji przydaje się poradnik; zestaw ćwiczeń i technik, które można wykorzystać i użyć w pracy z grupami.

Nasz podręcznik ma właśnie służyć pomocą instruktorom, terapeutom, pedagogom i innym osobom, które prowadzą grupy rozwojowe, terapeutyczne lub artystyczne.

Pierwsza jego część, którą właśnie oddajemy w Państwa ręce, składa się z trzech rozdziałów, skupiających się na pracy z różnymi obszarami i wykorzystującymi wiele kanałów komunikacji. Są to: Praca z ciałem, Praca z głosem, Drama. Każdy rozdział składa się z krótkiego wstępu, omawiającego dany obszar pracy, a następnie zestawu kilkudziesięciu ćwiczeń, gier i technik, które można zastosować w danym obszarze. Każde ćwiczenie zawiera nazwę, opis instrukcji wykonania, uwagi, jeśli takie występują, a przede wszystkim cel, w jakim się go wykonuje.

W pierwszym rozdziale pt. Praca z ciałem zostały przedstawione techniki pracy z ciałem w oparciu o model psychofizjologiczny, opracowanym przez zespół prof. Ruggierego. Model ten kładzie nacisk na relację pomiędzy fizjologią a procesami psychologicznymi. W tym kontekście praca z ciałem oznacza pracę ze strukturą Ja wraz ze wszystkimi jej funkcjami, co dzieje się dzięki ucieleśnieniu, czyli zakorzenieniu funkcji psychologicznych w ciele. Z tego powodu praca z ciałem może prowadzić do zmian w obszarze przeżywania emocji, co ma szczególne znaczenie w pracy z osobami z utrudnionym kontaktem werbalnym, np. osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w znacznym stopniu, nie słyszącymi itp. W ten sposób niejako poprzez ciało możemy dotrzeć do emocji i uczuć. Tak rozumiana praca z ciałem będzie zatem polegała na usuwaniu przeszkód w ekspresji emocjonalnej. Zestaw 51 ćwiczeń może być inspiracją do pracy każdego instruktora.

W drugim rozdziale pt. Praca z głosem, zostały przedstawione techniki i ćwiczenia, mające na celu kształtowanie głosu, jako narzędzia ekspresji mowy. Głos jest bowiem podstawowym narzędziem komunikacji w ogóle, ale także bardzo istotnym kanałem ekspresji emocji. Ćwiczenia w tym rozdziale skupiają się zatem na usprawnianiu aparatów mowy: oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego, oraz na rozwijaniu ekspresji mowy. Dzięki rozwojowi w tym obszarze uczestnicy nie tylko technicznie lepiej radzą sobie z własnym głosem, ale przede wszystkim stają się bardziej świadomymi odbiorcami i nadawcami komunikatów. Są zatem w stanie bardziej adekwatnie i dojrzale porozumiewać się z otoczeniem.

W trzecim rozdziale pt. Drama, zostały przedstawione gry i techniki dramowe, czyli rozwijania działania, testowania i ćwiczenia nowych zachowań w fikcyjnym świecie. Dzięki utożsamianiu się i identyfikacji z odgrywanymi postaciami w bezpiecznym środowisku, bez ponoszenia konsekwencji, uczestnicy uczą się rozumieć swoje zachowania, reakcje i postawy, a także zachowania, reakcje i postawy innych, nabywają także wprawy w testowaniu różnych zachowań. 41 ćwiczeń zawartych w tym rozdziale opierają się zatem na ćwiczeniu wchodzenia w role i łączeniu zachowania z emocjami.

Publikacja została opracowana w ramach realizacji projektu pn. "Lekcje teatru - lekcje życia - 2014"

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Sfinansowano ze środków Fundacji PZU

Autor opisu: Jan Molicki
Pobierz (1.06 MB, PDF)
Jak możesz zmieniać swoje otoczenie? Co możesz zrobić dla innych? Jakie jest miasto Twoich marzeń?
Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania to Niezbędnik aktywnych mieszkańców jest właśnie dla Ciebie. Został stworzony po to, aby pomagać w realizowaniu pomysłów, wskazywać jak współdziałać z innymi i gdzie szukać informacji do tego potrzebnych. Możliwości jest coraz więcej - inicjatywa lokalna, budżet partycypacyjny, inicjowanie i udział w konsultacjach społecznych, działanie w organizacjach pozarządowych czy partnerstwach... Niezbędnik tłu­maczy czym są wszystkie te narzędzia i jak z nich korzystać. Pomaga również odnaleźć się w skomplikowanej strukturze miasta. Masz pomysł? Działaj i dołącz do aktywnych mieszkańców. Działasz? Sprawdź z jakich narzędzi możesz jeszcze skorzystać.

"Niezbędnik aktywnych mieszkanców" został przygotowany pod redakcją Anny Malinowskiej i Zuzanny Włodarczyk z Zespołu Inicjatyw Społecznych CKS UM.

Opracowanie graficzne publikacji: Cuda Wianki Studio

Źródło: Strona Urzędu Miasta st. Warszawy
Pobierz (1.39 MB, PDF)
W jaki sposób można w pełni wykorzystać potencjał dziedzictwa kulturowego? Poniżej prezentujemy raport, w którym podjęto tę kwestię.

ENCATC i partnerzy projektu 'Cultural Heritage Counts for Europe' (CHCFE) opublikowali najnowsze odkrycia i strategie dotyczące wykorzystania potencjału dziedzictwa kulturowego. Autorzy raportu dokonują tego poprzez wskazanie dowodów wartości dziedzictwa kulturowego oraz jego wpływu na ekonomię, kulturę i środowisko.

Odkrycia, jakich dokonano dzięki projektowi oraz raport końcowy zostały zaprezentowane na konferencji CHCFE 12.06 na Uniwersytecie w Oslo, którą zorganizowano przy współpracy z Europa Nostra’s Annual Congress 2015.

Główne założenia projektu wskazują na to, w jaki sposób zaadoptowanie holistycznego podejścia stanowi dodatkową wartość przy pomiarze wpływu dziedzictwa kulturowego. Według autorów raportu wpływa to na takie obszary jak zatrudnienie, identyfikację, kreatywność, innowację, zwiększenie konkurencyjności w regionie.

W raporcie Executive Summary and Strategic Recommendations, kierownicy projektu CHCFE zachęcają do opracowania „wskaźników dziedzictwa”, co przełożyłoby się na poprawę jakości statystyki kulturowej. Podejmują oni również działania wśród Instytucji UE i ich członków w celu integracji ochrony i odpowiedniego traktowania dziedzictwa kulturowego we wszystkich powiązanych ze sobą programach i inicjatywach, jak również po to, aby zaangażować wszystkich interesariuszy i społeczeństwo obywatelskie w rozwój strategii i polityki dziedzictwa kulturowego.
Pobierz (13.81 MB, PDF)
"Edukacja kulturowa. Poręcznik" to pierwsza publikacja Centrum Praktyk Edukacyjnych w Poznaniu, inicjatywy, która narodziła się dzięki współ-
pracy Centrum Kultury Zamek z Instytutami Kulturoznawstwa i Socjologii UAM, a która ma wspierać dobrą edukację kulturową.

Chcemy w tej publikacji uzasadnić powody, dla których uznajemy edukację kulturową za sprawę wymagającą żywej dyskusji i mądrych dzia-
łań, ale zarazem zaprosić Państwa do stałej współpracy z nami. Nie jest to przy tym typowa publikacja pokonferencyjna: nazywamy ją „poręcznikiem”, ponieważ zależy nam na tym, aby pełniła funkcję przydatnego narzędzia – przewodnika po najważniejszych zagadnieniach i dylematach, związanych z edukacją kulturową, które wybrzmiały podczas konferencyjnych debat i zainspirowały nas do dalszego działania. Aby jednak prezentowane tu materiały rzeczywiście były „poręczne”, musimy na początek odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań.

Do bezpłatnego pobrania: na tej stronie w prawej kolumnie.
Pobierz (1.74 MB, PDF)
Koniec roku to często czas na ewaluację, dlatego prezentujemy Miniporadnik mając nadzieję, że Wam się przyda.

Pobierz
Pobierz (7.1 MB, PDF)
Edukacja kulturalna kojarzy się większości ludzi z uczęszczaniem do wszelakich miejsc kultury: teatru, kina, galerii....W wyniku tak pojmowanej edukacji powinna powstać uwrażliwiona na odbiór sztuki publiczność: wąska grupa ludzi, którzy kulturę będą rozumieć, i będą mieli potrzebę w niej uczestniczyć, przeważnie jednak, jako odbiorcy, bo od „robienia” kultury są artyści. Udział w kulturze z założenia miałby być elitarny i miałby sytuować jej odbiorcę w innym miejscu drabiny społecznej. Tak było, i pomimo wielu zmian tak jest.

Cały artykuł do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (334.95 KB, PDF)
Studium przypadku opracowane zostało w oparciu zarówno o dane zastane, jak i wywołane. Uwzględniono tu materiały udostępnione przez Fundację Mały Dom Kultury (FDMK): informacje z wniosków grantowych i sprawozdań końcowych z realizacji projektów, dokumentację wizualną projektów, którą Fundacja gromadzi, ale także dokumentację i opisy prowadzonych działań, dostępne na stronach internetowych samej Fundacji lub tworzonych na potrzeby konkretnych projektów. Po drugie – warsztaty, realizowane w ramach projektu „Zakamarki Małego Domu Kultury”, poddane zostały obserwacji uczestniczącej oraz przeprowadzony został wywiad pogłębiony z animatorkami FDMK i sporządzona dokumentacja wizualna obserwowanego projektu.
Pobierz (80.11 KB, PDF)
Poradnik składa się z 12 scenariuszy projektów z zakresu edukacji kulturowej, poświęconych działaniom edukacyjnym w przestrzeni publicznej, akcjom artystycznym, warsztatom kreatywnym czy problemom społeczno-kulturowym.

Scenariusze te zostały pomyślane przez ich Autorki i Autorów nie tyle jako gotowe przepisy na określone przedsięwzięcia z zakresu edukacji kulturowej, co jako swoiste wskazówki, porady, autorskie zestawy sugestii, obejmujące zróżnicowane aspekty uczestnictwa w kulturze i jego edukacyjny wymiar. Ta różnorodność dotyczy zarówno treści scenariuszy, jak i form, jakie przyjęły. Mamy tu bowiem projekty działań w przestrzeni publicznej, zajęcia zogniskowane wokół praktyk artystycznych, opisy kilkudniowych czy nawet kilkumiesięcznych akcji społeczno-kulturowych, pojawiają się też przedsięwzięcia odnoszące się do historii kultury i społeczności czy studium pracy nad wizerunkiem miasta.

Wraz z zaproszeniem do tworzenia „Poradnika metodycznego” Autorzy i Autorki otrzymali przygotowany przez nas schemat scenariusza projektu z zakresu edukacji kulturowej, który został przez nich potraktowany zazwyczaj dość swobodnie, jako punkt wyjścia do rozważań o analizowanym projekcie. Te autonomiczne perspektywy zostały w publikacji zachowane, praca redakcyjna została ograniczona do minimalnej ingerencji, zależało nam bowiem na oddaniu punktu widzenia Autorki/Autora i tym samym – na pokazaniu, jak bardzo niestandardowa, twórcza i częstokroć niekonwencjonalna bywa działalność edukatorek i edukatorów kulturowych. Co więcej – nie każde działanie edukacyjne można przedstawić za pomocą prostego schematu, we wszystkich publikowanych projektach bardzo istotny okazuje się organizacyjny, społeczny czy przestrzenny kontekst ich realizacji.
Pobierz (1.9 MB, PDF)
Animacja i edukacja kulturowa w Polsce funkcjonują w dynamicznym, nieustannie przeobrażającym się kontekście. Z jednej strony mamy do czynienia z intensywnym rozwojem działań oddolnych, opartych na organizacjach pozarządowych i nieformalnych inicjatywach, z drugiej - z reformowaniem się publicznych instytucji kultury, legitymujących się często długą tradycją.
Pobierz (1.05 MB, PDF)
W nr. 1 Nowości Badawczych Obserwatorium Kultury znajdą Państwo informacje badacze na temat:
pracy w kulturze,
zarządzania kulturą,
polityki kulturalnej,
animacji kultury,
edukacji kulturalnej,
czytelnictwa,
przemysłu muzycznego.

Zestaw raportów uzupełniają informacje o najciekawszych polskich i anglojęzycznych nowościach wydawniczych - lektur obowiązkowych dla osób decydujących o kształcie polityk kulturalnych oraz zarządzających organizacjami kulturalnymi.
Pobierz (34.24 KB, PNG)
Fundacja rozwoju społeczeństwa realizuje program Partnerstwa dla bibliotek.
Pobierz (878.27 KB, PDF)
Informacje i rady zawarte w tej broszurze pomogą Wam zrealizować pomysły i opracować działania, które uważacie za ważne i warte zaangażowania. W pierwszej części pokazujemy krok po kroku jak przygotować własny projekt – wyznaczyć jego cele, zaplanować działania, a na koniec podsumować efekty wspólnej pracy. Zastanawiamy się też, jak efektywnie pracować w grupie (dzielić się kompetencjami, obowiązkami i odpowiedzialnością).

W części drugiej omawiamy pojęcia różnorodności, inności i obcości kulturowej. Próbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym jest dialog między kulturami – naturalną częścią naszego życia, sposobem na poznawanie innych, a może drogą do odnalezienia własnej tożsamości?
Każdy temat uzupełnia seria przykładów i ćwiczeń – służąca nie tylko jego lepszemu zrozumieniu , ale przede wszystkim mająca zainspirować was do wspólnych działań.

Realizowane projekty starajcie się traktować jako fascynującą przygodę, w której chodzi nie tylko o osiągnięcie wyznaczonych celów, ale także o dobrą zabawę i prawdziwą przyjemność. Czego Wam serdecznie życzymy,
Aneta Sarna
Tomek Kasprzak
Pobierz (906.03 KB, PDF)
Podstawa programowa w zakresie edukacji artystycznej w szkole, przewiduje w gimnazjum i liceum prowadzenie zajęć artystycznych, jako przedmiotu uzupełniającego, zaś w szkołach podstawowych - zajęcia muzyczne i plastyczne. Nauczyciele pasjonaci często prowadzą dodatkowe kółka fotograficzne, kluby filmowe, grupy teatralne. Jednak wciąż stosunkowo niewiele czasu poświęca się w szkole czasu na edukację artystyczną, tak by uczniowie mieli szansę na rozwój swoich pasji i talentów w tej dziedzinie. Ważne jest też przygotowanie młodych ludzi do odbioru i rozumienia sztuki.

Czy w szkole znajdzie się czas na słuchanie muzyki, na poznawanie nowych zjawisk w sztuce, na wyjścia do teatru i rozmowy o spektaklach, na oglądanie i robienie zdjęć, na projekcje filmowe?
Pobierz (6.41 MB, PDF)
Biblioteka! Więcej niż myślisz” to publikacja podsumowująca efekty Programu Rozwoju Bibliotek – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, prowadzonego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Programem Rozwoju Bibliotek w latach 2009 – 2015 zostało objętych ponad 3.800 bibliotek z małych miejscowości znajdujących się w blisko 1.300 gminach w całej Polsce.

Więcej informacji
Publikujemy raport z ewaluacji dwóch edycji programu Dom Kultury+. Badanie objęło realizowane w latach 2012-2013 programy: Dom Kultury+. Edukacja Artystyczna (2012) oraz Dom Kultury+ Inicjatywy Lokalne (2013).

Głównym celem badania było określenie poziomu realizacji założeń Programu Dom Kultury+. Edukacja Artystyczna oraz Dom Kultury+ Inicjatywy Lokalne 2013.
Pobierz (2.94 MB, PDF)
Celem badania czytelnictwa dzieci i młodzieży była ocena społecznego zasięgu książki wśród uczniów kończących szkołę podstawową i gimnazjum, obserwacja biografii czytelniczych oraz praktykowanych sposobów czytania.
Pobierz (2.48 MB, PDF)
Publikacja powstała w ramach projektu „Kompetencje kadr kultury a zmiana społeczna. Badania eksploracyjne małych miast i obszarów wiejskich”.
Pobierz (1.06 MB, PDF)
Po raz pierwszy w Warszawie zostały przeprowadzone badania dotyczące jakości działań edukacji kulturalnej.
Badania przeprowadzono we wszystkich 18 dzielnicach; w każdej z nich równolegle w domach kultury, bibliotekach oraz stowarzyszeniach, fundacjach i prywatnych firmach realizujących edukację kulturalną.
Badania przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. na zlecenie Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy do spraw Edukacji Kulturalnej oraz Wydziału Badań i Analiz Centrum Komunikacji Społecznej.
Pobierz (536.63 KB, PDF)
Edukacja artystyczna i kulturalna w nowej podstawie programowej
Pobierz (410 KB, PPT)
Tworzenie SZKOLNEGO PROGRAMU EDUKACJI KULTURALNEJ.
Pobierz (315.5 KB, PPT)
Po co seniorom kultura?
Badania kulturalnych aktywności osób starszych.
Pobierz (2.61 MB, PDF)
Zapraszamy do oglądania i czytania broszury edukacyjnej podsumowującej projekt edukacji teatralnej "Trzy po trzy" realizowany w Teatrze Lalek Guliwer w Warszawie, Teatrze Pinokio w Łodzi i Teatrze Baj Pomorski w Toruniu. "Sploty ćwiczeń warsztatowych" to opisy dziewięciu solowych etiud lalkarskich oraz zbiór ćwiczeń, które nauczyciele i animatorzy kultury mogą wykorzystać podczas pracy z dziećmi.
Pobierz (4.86 MB, PDF)
Niniejszy przewodnik przeznaczony jest dla osób, które chcą zdobyć gruntowną wiedzę na temat programu Erasmus+
Pobierz (2.87 MB, PDF)
"Kongres, w moim przekonaniu, jest najwłaściwszym miejscem, by analizować istniejące mechanizmy i zjawiska w pracy animatora kultury, by rozważyć, jakie obszary tej pracy są zagrożone, jakie wymagają wsparcia, jakie już są i jakie będą w przyszłości konsekwencje ich pracy dla kultury „zinstytucjonalizowanej” i tej pozainstytucjonalnej. Podziały nie są tu najważniejsze, ponieważ będą zawsze. Na pierwszym miejscu są działania animacyjne i przede wszystkim skupienie uwagi na tych, którzy tej uwagi oczekują, wydobywanie z nich potencjałów, a nie formowanie według wzorca, choćby i najlepszego..."

dr Zina Jarmoszuk
Pobierz (3.91 MB, PDF)
Deaf Life

„Deaf life” jest wyczerpującym studium życia osób niedosłyszących. Bohaterkami filmu są dwie nastolatki: niedosłysząca od dzieciństwa Ola oraz Agnieszka, która słuch straciła w wyniku wypadku drogowego. Historia dziewczęcej przyjaźni jest opowieścią o marzeniach i wykluczeniu. Oparty na faktach scenariusz filmu napisała osiemnastoletnia, niedosłysząca Marta Abramczyk. Ten film osobom słyszącym uświadamia jak wiele jest w codziennym życiu drobiazgów, które dla niesłyszących stanowią poważne bariery.
Film jest wspólnym dziełem młodzieży słyszącej i niesłyszącej „Aktywni to my”, która zrealizowała projekt „Usłysz nas”. Film powstał dzięki dofinansowaniu z programu „Młodzież w działaniu”.

Scenariusz (oparty na faktach) MARTA ABRAMCZYK
Reżyseria Szymon Manowski
W rolach głównych: MARTA ABRAMCZYK i KINGA POMIAN
Wydawca: Nieformalna grupa „Aktywni to My”

Film zrealizowano w ramach projektu „Usłysz nas” przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej – program „Młodzież w działaniu”.
Partnerem projektu jest Dom Kultury Zacisze w Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy

Zobacz film Deaf life:
Youtube: część 1
Youtube: część 2
Youtube: część 3
Youtube: część 4
Youtube: część 5
Program edukacyjny Muzeum Historycznego m.st. Warszawy
Pobierz (4.48 MB, PDF)
Edukacja artystyczna i kulturalna w nowej podstawie programowej
Pobierz (111.67 KB, PPTX)
Podstawa programowa z komentarzami, tom 7.
Edukacja artystyczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum
muzyka, plastyka, wiedza o kulturze, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, zajęcia artystyczne
Pobierz (347.26 KB, PDF)
Poznanie potrzeb, postaw i opinii mieszkańców warszawskich dzielnic na temat jakości
życia w poszczególnych dzielnicach m.st. Warszawy. Badanie zostało zrealizowane
w ramach projektu unijnego Od diagnozy do strategii – model planowania rozwoju usług
publicznych.
Pobierz (1.05 MB, PDF)
Poznanie potrzeb, postaw i opinii mieszkańców warszawskich dzielnic na temat jakości
życia w poszczególnych dzielnicach m.st. Warszawy. Badanie zostało zrealizowane
w ramach projektu unijnego Od diagnozy do strategii – model planowania rozwoju usług
publicznych.
Pobierz (1.35 MB, PDF)
"Senior = kultura? Uczestnictwo osób starszych w kulturze.
Problematyka związana z osobami starszymi wydaje się być bieżącym i aktualnym tematem i to nie tylko za sprawą publicznej debaty (czy bardziej jej braku) związanej z kształtem przyszłych emerytur i wydłużeniem aktywności zawodowej Polaków. Proces starzejących się społeczeństw, z jakim obecnie mamy do czynienia (i jaki w kolejnych latach ulegnie nasileniu) będzie oddziaływał na różne (również pozaekonomiczne) sfery życia i determinował nowe wzory kulturowe i relacje w polskim społeczeństwie. Przyszłość jaka nas czeka stanowi swoistą zagadkę."
Pobierz (2.61 MB, PDF)
"Miasto przyjazne seniorom tworzy warunki do działań promujących aktywność seniorów, umożliwiając im kontynuację pracy, podejmowanie wyzwań społecznych i obywatelskich oraz realizację własnych planów. Zapewnia jednocześnie poczucie bezpieczeństwa oraz przystosowuje swoje struktury do potrzeb i możliwości osób starszych. Program Warszawa Przyjazna Seniorom obejmuje w swoim zakresem także osoby zbliżające się do wieku emerytalnego. Stawia się w nim również za cel zmianę sposobu postrzegania seniorów i starości przez społeczeństwo, w szczególności dzieci i młodzież."
Pobierz (1.56 MB, PDF)
"W Warszawie mieszka i uczy się ponad 300 000 młodzieży1. Pod względem wieku, pochodzenia społecznego, sytuacji ekonomicznej, zakresu podejmowanych działań, jak i stylów życia jest to grupa bardzo zróżnicowana. Jak bowiem słusznie zauważają badacze Pracowni Badań i Innowacji Stocznia, autorzy zeszytu Głos2, młodzi jako tacy (jako jednorodna grupa społeczna), nie istnieją. Mówić możemy natomiast o młodych mieszkających w miastach, o młodych mieszkających na wsi, studentach lub uczniach szkół ponadgimnazjalnych... Zawsze jednak potrzebna jest możliwa jak największa specyfikacja grupy, którą opisujemy."
Pobierz (631.51 KB, PDF)
"Panel ekspercki poświęcony młodzieży i przestrzeni publicznej wpisywał się w szereg spotkań o tej formule, których celem była diagnoza sytuacji w czterech obszarach dotyczących warszawskiej młodzieży – przestrzeni publicznej, bezpieczeństwa, polityki mieszkaniowej oraz rynku pracy.
Ideą przyświecającą organizacji paneli eksperckich było zebranie w jednym miejscu osób w różny sposób związanych i doświadczonych w obszarze, którego panele dotyczyły, zaangażowanie ich w dyskusję i wymianę doświadczeń oraz spostrzeżeń na wybrany temat. W opisywanym przypadku dyskusja toczyła się wokół spraw związanych z funkcjonowaniem młodzieży w przestrzeni publicznej Warszawy, jej dostosowania do potrzeb tej grupy i rozwiązań, które mogłyby się przyczynić do lepszego odpowiadania na potrzeby młodych warszawiaków."
Pobierz (224.91 KB, PDF)
"Warszawski Program „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych” do roku 2020 spaja podejmowane przez Urząd Miasta działania na rzecz młodzieży, a przede wszystkim wyznacza kierunki polityki młodzieżowej miasta, której głównym zadaniami są poprawa jakości życia młodych ludzi oraz wzmocnienie uczestnictwa młodzieży w życiu stolicy. Głoszone w programie hasło – Warszawa miastem z klimatem dla młodych – wyraża chęć stworzenia optymalnych warunków rozwoju dla wszystkich młodych ludzi mieszkających, uczących się i pracujących w stolicy."
"Wchodzę na Facebooka codziennie, ale każdy tak robi, przynajmniej w moim wieku. Każdy z nudów siedzi na tym Internecie to staram się z niego korzystać, mniej mogę wychodzić niż moi znajomi znaczy krócej bo mama się o mnie martwi to więcej na Internecie siedzę. ~dziewczyna 17 lat Ruda Śląska"
Pobierz (4.53 MB, PDF)
"Jednym z głównych obszarów programowego wprowadzania kultury do edukacji i edukacji – do kul- tury jest edukacja kulturalna. Od lat 80. XX w. tak określana dziedzina edukacji pojawiła się jako temat międzynarodowych debat organizowanych pod auspicjami UNESCO, Rady Europy, natomiast w Polsce – władz oświatowych i resortu kultury. W Polsce również podjęto intensywne prace nad wzmocnie- niem edukacji kulturalnej."
Pobierz (540.21 KB, PDF)
"Raport został opracowany na podstawie badań własnych, podczas których zastosowano następujące metody i techniki badawcze: wywiady pogłębione z naczelnikami (pracownikami) Wydziałów Kultury Urzędów Dzielnic m.st. Warszawy, wywiady z pracownikami Biura Kultury m.st. Warszawy i Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy, analiza finansowa budżetów dzielnic przeznaczonych na kulturę, analiza działań promocyjno – informacyjnych dzielnic, ankieta internetowa przeprowadzona wśród warszawskich organizacji pozarządowych działających w obszarze kultury na poziomie dzielnicowym, analiza on-going wydarzeń organizowanych przez organizacje pozarządowe ze środków Urzędów Dzielnic, studium przypadku wybranych organizacji....."
Pobierz (1.61 MB, PDF)
"Opracowanie przygotowane przez sieć Eurydice przedstawia obszernie najnowsze dane porównawcze dotyczace edukacji artystycznej w 30 krajach Europy. Raport opisuje cele edukacji artystycznej i kulturalnej, jej organizacje, zakres oferowanych przez szkoły zajeć pozalekcyjnych oraz innych inicjatyw w zakresie tej edukacji. Raport zawiera również informacje dotyczace oceniania uczniów w ramach przedmiotów artystycznych oraz kształcenia nauczycieli uczących tych przedmiotów. W aneksie zaprezentowano planowane w poszczególnych krajach reformy w tej dziedzinie...."
Pobierz (169.63 KB, PDF)
"Bohaterami badania nie są twórcy strategii z ministerstw, czy jednostek samorządu terytorialnego, lecz zaangażowani pracownicy różnych podmiotów prowadzących działalność kulturalną. Kulturotwórcy to organizatorzy i animatorzy życia kulturalnego w miastach– współpracownicy prywatnych i publicznych instytucji kultury. Przyglądamy się zarządzaniu kulturą z ich perspektywy, przede wszystkim jednak przyglądamy się im samym: ich motywacjom i problemom, ale też oddolnym innowacjom i działaniom, które być może warto propagować. Zastanawiamy się nad tym, kim są i dlaczego zajmują się kulturą, a nie czymś innym. Zakładamy, że problemy i napięcia, które są ich udziałem, są też w pewnej mierze problemami polskiej kultury..."
Pobierz (739.07 KB, PDF)
"Tak jak w poprzednich latach główną działalnością programu jest wspieranie młodzieży w zakresie edukacji pozaformalnej poprzez dofinansowanie kreatywnych i innowacyjnych projektów młodzieżowych. Ważne jest dla nas, aby każdy młody człowiek miał możliwość aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, nabywania nowych kompetencji, wyrażania siebie, spotkania się z rówieśnikami z innych krajów, a przede wszystkim zdobywania umiejętności przydatnych w życiu codziennym, a co ważniejsze w przyszłym życiu zawodowym..."
Pobierz (7.11 MB, PDF)
Badania, których wyniki prezentujemy w niniejszym raporcie, są częścią projektu pt. „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana”. Projekt, wykorzystując filozofię i twórczość Jana Dormana, wybitnego polskiego reżysera teatralnego, ma na celu przeniesienie do szkół elementów pedagogiki teatru.
Pobierz (1.27 MB, PDF)
"Wyrabianie w dzieciach nawyku obcowania ze sztuką, kształtowanie potrzeby uczestnictwa w wartościowych wydarzeniach kulturalnych to prawdopodobnie najważniejsze wyzwanie pośród obecnie realizowanych priorytetów polityki kulturalnej państwa..."
Pobierz (1.43 MB, PDF)
Mamy nadzieję, że publikacja, jaką oddajemy w Państwa ręce, pomoże Państwu lepiej poznać społeczności, w których działają
Wasze domy kultury. Uważamy, że dobrym sposobem na to jest prowadzenie badań społecznych i diagnoz lokalnych. W poradniku
spróbujemy pokazać, jak możecie Państwo samodzielnie wykonać proste badanie, nawet jeśli nigdy wcześniej tego nie robiliście.
Pobierz (3.2 MB, PDF)
W tej książce twórcze społeczności rozumiane są jako idea, która nie wynika z jakichś założeń teoretycznych, ale z praktyki konkretnych grup. Jej sformułowanie było możliwe dzięki podążaniu za tworzonymi przez nie inicjatywami i braniu w nich udziału.
Pobierz (4.77 MB, PDF)
"Państwo działa dzięki umowie społecznej. Zbyt często o tym zapominamy. Struktury państwowe, systemy administracyjne, zasady społeczne, hierarchie wartości nie są dane ani z góry, ani raz na zawsze. Umawiamy się, że będziemy ich przestrzegać, bo są dla nas dobre. To dlatego możemy je krytykować, podważać, wymieniać. Ryzykujemy przy tym, zarówno wprowadzając zmianę (bo może się okazać zmianą na gorsze), jak i od zmiany się wstrzymując
(bo grzech zaniechania bywa bardziej szkodliwy niż popełnienie błędu).Państwo działa dzięki umowie społecznej..."
Pobierz (7.11 MB, PDF)
"Informacje i rady zawarte w tej broszurze pomogą Wam zrealizować pomysły i opracować działania, które uważacie za ważne i warte zaangażowania.W pierwszej części pokazujemy krok po kroku jak przygotować własny projekt...."
Pobierz (1.07 MB, PDF)
W ramach programu krok po kroku wspieramy młodych ludzi w realizacji ich przedsięwzięć na rzecz społeczności lokalnej. Na warsztatach umożliwiamy im spotkanie z menedżerami kultury, ludźmi mediów i biznesu, artystamii przedstawicielami instytucji kulturalnych. Uczymy jak przekuć swój pomysł na projekt, skąd otrzymać wsparcie i jak angażować innych w działanie.
Pobierz (4.28 MB, PDF)
"Metoda historii mówionej opiera się na trzech podstawowych założeniach. Pierwsze, że historią jest wszystko, co się wydarzyło, a drugie, że każdy z nas ma ważną historię do opowiedzenia i trzecie, że historią jest to, co się przeżyło (a więc nie tylko fakt, ale także emocjonalny do niego stosunek, interpretacja, rozumienie w kontekście reszty historii)"
Pobierz (115.74 KB, PDF)
"Publikacja jest prezentacją trzydziestu pięciu najlepszych projektów opublikowanych na Platformie Kultury i zrealizowanych w ramach Priorytetu II Programu Dom Kultury"
Pobierz (5.14 MB, PDF)
"Z radością przekazujemy Czytelnikom książkę, która – w naszym odczuciu –
niesie dużą porcję nowej, dobrej energii dla polskiej kultury i ludzi zatroskanych o jej
kształt w XXI wieku. Publikacja poświęcona jest problematyce funkcjonowania domów
kultury w czasach obecnych i przyszłości. Powód skupienia uwagi na tej właśnie
instytucji nie jest przypadkowy. Dom kultury to najbardziej powszechna w Polsce
instytucja działająca na rzecz upowszechniania kultury, edukacji kulturalnej, animacji
społeczno-kulturalnej i promocji kultury, funkcjonująca na terenie aglomeracji wielkomiejskich,
środowisk małomiasteczkowych i wiejskich..."
Pobierz (2.92 MB, PDF)
Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych
Pobierz (992.03 KB, PDF)
"Każda sytuacja animacyjna zawiera element takiego spotkania, zderzenia z odmiennym, nowym, nieznanym sposobem myślenia, regułami funkcjonowania społeczności, z kulturą, która jawi się jako egzotyczna (choćby była to egzotyka sąsiedniej miejscowości lub innej grupy pokoleniowej – także rozpoznanie lokalności wymaga perspektywy antropologicznej)..."
Pobierz (9.12 MB, PDF)
"Z radością przekazujemy Czytelnikom książkę, która – w naszym odczuciu – niesie dużą porcję nowej, dobrej energii dla polskiej kultury i ludzi zatroskanych o jej kształt w XXI wieku. Publikacja poświęcona jest problematyce funkcjonowania domów kultury w czasach obecnych i przyszłości. Powód skupienia uwagi na tej właśnie instytucji nie jest przypadkowy. Dom kultury to najbardziej powszechna w Polsce instytucja działająca na rzecz upowszechniania kultury, edukacji kulturalnej, animacji społeczno-kulturalnej i promocji kultury, funkcjonująca na terenie aglomeracji wielkomiejskich, środowisk małomiasteczkowych i wiejskich..."
Pobierz (2.5 MB, PDF)
Możliwości i ograniczenia edukacji
i animacji kulturowej w Polsce. Najważniejsze tezy.
2014 r.



Pobierz plik
Pobierz (221.66 KB, PDF)