Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

WPEK
Newsletter E-mail Facebook

Filmowa EduAkcja Warszawy
Kiedy
8 listopada 2017 (środa) g. 10:00
Gdzie
Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5 (mapa)
zamknij
filmowaeduakcja.evenea.pl
Dostęp dla niepełnosprawnych

Zobacz w serwisie


W ramach Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej zorganizowana zostanie pierwsza edycja Konferencji Filmowa EduAkcja Warszawy. Spotkanie, zorganizowane we współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym oraz Filmoteką Szkolną, odbędzie się 8 listopada 2017 roku w siedzibie FINA przy ulicy Wałbrzyskiej.

Zgłoś udział >>>

Konferencja jest wydarzeniem środowiskowym, w jednym miejscu spotkają się nauczyciele, urzędnicy, eksperci od prawa autorskiego i pozyskiwania środków, animatorzy i edukatorzy z domów kultury, DKFów, stowarzyszeń, fundacji, kin, placówek oświatowych, szkół, uczelni wyższych, przedsiębiorstw i grup nieformalnych. Pragniemy zainicjować dyskusję o istocie edukacji filmowej, zastanowić się wspólnie nad wyzwaniami i kierunkami rozwoju, zbadać dobre rozwiązania, stworzyć przestrzeń do nawiązania współpracy i wymiany doświadczeń.

Zależy nam na rozmowie, dlatego obok modułów z audiowizualnymi prezentacjami problemów i obszarów edukacji filmowej sięgniemy po zachęcającą do dialogu formułę warsztatów stolikowych. Pragniemy spotkać się w jednym miejscu i w zróżnicowanym gronie eksperckim skupić się na jak najszerzej pojmowanych zagadnieniach związanych z edukacją filmową w Warszawie.

Pierwsze dwie debaty Konferencji będą transmitowane na bieżąco w sieci, na kanale: www.youtube.com/user/WPEK1

PROGRAM:

10.00-10.15
Przywitanie gości, przedstawienie programu konferencji.

10.15-11.15 Debata I: Prawa autorskie, prawo cytatu, legalne pokazy filmowe, pozyskanie legalnych kopii filmowych.
Moderator: Tomasz Kolankiewicz, Biuro Kultury m.st. Warszawy
Czy mamy do czynienia z uczniami czy z seniorami, czy organizujemy zajęcia w osiedlowym domu kultury czy przegląd filmów w kinie studyjnym lub rejestrujemy materiał na vloga filmowego w pracy edukatorów filmowych jedna rzecz jest zawsze niezmienna: chęć prezentacji całości lub fragmentów dzieła filmowego. Filmy, podobnie jak inne dzieła sztuki, objęte są prawami autorskimi. Jak legalnie pozyskiwać kopie do pokazów? Do kogo kierować prośby o zgodę na wykorzystanie fragmentów? Jak dokładnie brzmią zapisy polskiego prawa w kwestii wykorzystania fragmentów na zasadzie cytatu? Polska jest krajem z czołówki piratów nielegalnie pozyskujących treści audiowizualne – jak uczyć tego i dawać przykład, że dzieło filmowe należy pozyskiwać z legalnych źródeł?

11.15-11.30 Przerwa

11.30-12.30 Debata II: Pozyskiwanie środków, współpraca z instytucjami kultury lokalnymi i ogólnopolskimi, formaty edukacyjne.
Moderator: Tomasz Kolankiewicz, Biuro Kultury m.st. Warszawy
W Polsce działa szereg instytucji wspierających działania edukacyjne na polu filmu, zarówno instytucje państwowe (jak Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Polski Instytut Sztuki Filmowej czy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) ale też miejskie i dzielnicowe. Pomoc może polegać na przyznaniu dotacji, ale też darmowym udostępnieniu sprzętu czy sali. Jak skutecznie starać się o pozyskanie środków i nawiązanie współpracy? Do kogo kierować prośby i pytania? Jak czerpać z istniejących wzorów i modułów edukacyjnych do swoich działań?

12.30-13.30 Przerwa obiadowa

13.30-15.45 Część stolikowa.

Stolik I: Jak dotrzeć z programem do odbiorców: promocja, nawiązywanie kontaktu z twórcami, konstruowanie atrakcyjnej oferty dla różnych grup wiekowych.
Moderatorka: Diana Gaik, twórczyni projektów Akademii Dokumentalnej oraz Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez
Kluczem udanych działań edukacyjnych jest skuteczne dotarcie do odpowiednich odbiorców. Jak skutecznie wypromować swoje działania edukacyjne? Jak skusić odbiorców? Jaki przekaz w jakim medium skierować do poszczególnych grup odbiorców? Jak zdobyć kontakt i zaprosić do udziału w działaniach twórców filmowych, którzy przyciągną widzów?

Stolik II: Nowe oblicze edukacji filmowej. Wykorzystanie mediów społecznościowych, vlogi, wideo-eseje, filmoterapia. Kierunki rozwoju i nowe trendy.
Moderatorka: Katarzyna Malinowska, kulturoznawczyni
Nowe technologie, media społecznościowe to elementy naszej rzeczywistości, które na stałe zmieniły funkcjonowanie we współczesnym świcie. Dając nowe możliwości komunikacji umożliwiły także rozwój nowych trendów w edukacji filmowej. Jak skutecznie prowadzić działania edukacyjno-popularyzatorskie w sieci? Jak tworzyć (lub uczyć tworzenia) vlogów filmowych? Czy wideo-esej może być dobrą alternatywa dla klasycznego wykładu? Jak przekładać nowe badania i trendy filmoznawcze na organizację udanych działań edukacyjnych?

Stolik III: Miejsce edukacji filmowej w szerszym kontekście edukacyjnym: szkoły podstawowe, licea, uniwersytety, uniwersytety trzeciego wieku. Filmowa edukacja pozaformalna.
Moderatorka: Anna Bielak, filmoznawczyni
Edukacja filmowa może być obecna na wszystkich etapach edukacji: od przedszkola po edukację kierowaną do seniorów. Jak dopasować ofertę do innych programów edukacyjnych poszczególnych grup wiekowych? Jak skutecznie uzupełniać ofertę edukacyjną tematami filmowymi? Jak wygląda filmowa edukacja pozaformalna? Skąd czerpać pomysły i przykłady dobrych praktyk? Jak skutecznie budować modele edukacyjne?

Stolik IV: Pozyskiwanie sprzętu do działań edukacyjnych, dostęp do legalnego oprogramowania, dostęp do przestrzeni do działań edukacyjnych.
Moderatorka: Renata Goździk-Łuba, Biuro Kultury m.st. Warszawy
Każdy edukator i edukatorka trafiają prędzej czy później na problem braku odpowiedniej sali czy sprzętu do projekcji filmowych, komputera do montażu czy kamery do zajęć praktycznych. Skąd pozyskać legalne oprogramowanie do montażu? Gdzie zorganizować pokaz filmowy, skąd zdobyć sprzęt filmowy? Organizowanie przedsięwzięć edukacyjnych nie musi się wiązać z koniecznością zakupu drogich urządzeń: jak pozyskiwać je od partnerów instytucjonalnych oraz komercyjnych? Do kogo zwrócić się o pomoc przy darmowym użyczeniu na cele edukacyjne sali audiowizualnej?

Stolik V: Rozwój edukatorów, krajowe i lokalne programy szkoleniowe, stowarzyszenia i samoorganizacja.
„Związek jest jak rekin. Musi być w ciągłym ruchu – inaczej ginie" - ta kwestia z Annie Hall Woody'ego Allena pasuje także do edukatorów filmowych. Jak rozwijać swoje umiejętności i być na bieżąco z najnowszymi trendami? Które programy szkoleniowe wybierać? Jak pozyskiwać środki na somodoskonalenie? Z kim się zrzeszać dla zwiększenia swojej siły przebicia i dbania o swoje prawa?
Moderatorka: Agata Sotomska, FINA

15.45-16.00 Podsumowanie

Przy każdym stoliku wyznaczony zostanie moderator/moderatorka, będzie on/ona kierował/a rozmową pięciorga ekspertów i ekspertek. Każdy stolik będzie miał około 20 widzów mogących brać czynny udział w dyskusji.