Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2011 - I Nagroda - organizacje pozarządowe – „Akcja Labirynt”
 logo Fundacji \"Muzyka jest dla wszystkich\"
logo Fundacji "Muzyka jest dla wszystkich"
Autorzy projektu:
Violetta Łabanow-Jastrząb / Fundacja Ogrody Muzyczne / Praga Południe

Termin realizacji: maj - wrzesień 2010

Miejsce realizacji:
siedziba Orkiestry Sinfonia Varsovia, Warszawa

Adresaci:
Uczniowie i nauczyciele

Liczba uczestników: 2500

Finansowanie:
Biuro Kultury MKiDN Fundacja BGŻ

Realizatorzy:
Magda Grabowska – graficzka, muzyk; warsztat Performernia,
Bartłomiej Zajkowski - pianista i jazzman; warsztat Chopin z bliska,
Anna Gronowska - organistka, śpiewaczka, fotografik; warsztat Muzyczne oko,
Maciej Mulawa - reżyser dźwięku i kompozytor ; warsztat Laboratorium dźwięków,
Marta Kuśmirek - aktorka i tancerka i Agnieszka Sałacińska- rytmiczka; warsztat Na trzy czy na dwa,
Małgorzata Czajka i Margita Ślizowska- aktorki i wokalistki; warsztat Śladami Chopina – mapa,
Barbara Kitta - Gajkowska artysta plastyk i pedagog Warsztat plastyczny Chopin malowany,
Ewa Cichoń- muzykolog, muzykoterapeutka i Viola Łabanow- muzyk Chopin i zabawa
Zdzisław Hofman – pedagog, współtwórca” Klanzy”,
Justyna Sobczyk- pedagog teatru, Instytut Teatralny
Monika Gromek – metodyczka, muzykolog.

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
Inspiracją dla projektu był Rok Chopinowski i nowe wyzwanie, jakim było zaproszenie od Orkiestry Sinfonia Varsovia do współpracy edukacyjnej. Nowa siedziba Orkiestry znajduje się na terenie dawnego Instytutu Weterynarii - stare budynki, mnogość niezwykłych pomieszczeń, surowy, ale fascynujący klimat sal i starych schodów. W tej przestrzeni tworzył się swoisty labirynt, który wydał nam się idealnym miejscem do poszukiwań przygód i nowych wrażeń. Postanowiliśmy urządzić ścieżkę, na której dzieci będą znajdować rozmaite zabawy związane z różnymi dziedzinami sztuki, w tym związane z muzyką i postacią Fryderyka Chopina. Nasze działanie miało być stowarzyszone z pierwszym festiwalem Szalone Dni Muzyki, który miał się odbyć w czerwcu 2010 r. pod hasłem CHOPIN OPEN. Ta nazwa towarzyszyła również naszym działaniom edukacyjnym. Tymczasem pomysł naszego labiryntu został tak dobrze przyjęty przez uczestników, że wspólnie z Orkiestrą Sinfonia Varsovia postanowiliśmy go wyodrębnić i tak powstał samodzielny projekt o nazwie „Akcja labirynt”, który stał się w kolejnych latach projektem dobrze znanym i lubianym przez warszawskie szkoły.

Cele:
Edukacja artystyczna dzieci i wsparcie metodyczne dla nauczycieli.

Rezultaty:
- warsztaty artystyczne na Grochowskiej, malowanie wielkoformatowe „Chopin i Warszawa” na wielkim płótnie;
- warsztaty dla nauczycieli w Teatrze Wielkim;
- występ uczestników projektu z prezentacją hiphopowej wersji preludium Chopina, z własnym tekstem i układem tanecznym, na Festiwalu Szalone Dni Muzyki Chopin Open; nowoczesną wersję utworu stworzył kompozytor i reżyser Maciej Mulawa;
- powstała strona www.akcjalabirynt.pl, która do dziś towarzyszy projektowi.
Oddźwięk projektu w warszawskim środowisku edukacyjnym był świetny. Parę miesięcy po zakończeniu projektu docierały do nas liczne zapytania o jego kontynuację od nauczycieli, którzy chcieli zapisać swoje klasy na kolejne warsztaty. Wartością dodaną jest przełamywanie stereotypu na temat nieciekawych edukacyjnych projektów muzycznych, często nieadekwatnych do możliwości i oczekiwań uczniów. Projekt był innowacyjny i pokazał nową metodę artystycznej współpracy z dziećmi.

Oryginalność koncepcji
Akcja Labirynt opiera się na warsztatach prowadzonych nie przez nauczycieli, lecz przez młodych artystów. Drugie ważne założenie do interdyscyplinarność, obecność sztuki współczesnej wokół Chopina i oparcie warsztatów na zabawie i aktywności uczniów.

Umiejętności uczestników
Uczniowie mieli okazję wykonywać zadania związane z różnymi aktywnościami artystycznymi. Mogli grać na fortepianie i na instrumentach perkusyjnych, przetwarzać dźwięki na komputerze, tańczyć, improwizować w zespole i indywidualnie, malować muzykę, słuchać muzyki Chopina w wykonaniu Krystiana Zimmermana w prezentacji na wielkim ekranie, kreować ruch do muzyki Chopina w warsztacie performansu, poznawać źródła dźwięku, brzmienie i budowę instrumentów.

Co było najtrudniejsze?
Najtrudniejsza była współpraca organizacyjna ze szkołami. Byliśmy niezwykle precyzyjnie przygotowani do naszej skomplikowanej akcji: mieliśmy scenariusz minutowy, osobne instrukcje dla nauczycieli i uczniów, jasne, przemyślane komunikaty. A jednak były przypadki, kiedy szkoły zapominały o warsztatach czy się na nie spóźnianiały. Poza tym jedyną trudnością, jaką mieliśmy, była pogoda. Początek maja okazał się niezwykle chłodny, a zaraz potem przyszły wielkie upały. Pomieszczenia nie były wyposażone w ogrzewanie czy w klimatyzację.

Czego się nie spodziewaliśmy?
Zaskoczyła nas euforia dzieci, które niezwykle twórczo i aktywnie uczestniczyły w artystycznych zadaniach. Zapraszaliśmy także nauczycieli do aktywnego uczestnictwa, ale niektórzy z nich wycofywali się na korytarz. Wtedy właśnie okazało się, że dzieci lepiej pracują pod nieobecność nauczycieli niż pod ich nadzorem.

Co sprawiło nam największą radość?
Na bieżąco zbieraliśmy pisemne opinie od nauczycieli. W większości były niezwykle pozytywne, a nawet z entuzjastycznymi prośbami o więcej takich projektów.