Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Instytucje


GRAND PRIX: Temat: Sztuka, warsztaty dla nastolatków
 autorka: Bożena Pysiewicz
autorka: Bożena Pysiewicz
Temat: Sztuka, warsztaty dla nastolatków, Muzeum Narodowe w Warszawie
autorka: Bożena Pysiewicz
dzielnica: Śródmieście


Opis projektu:

Czy istnieją „idealne” lekcje o sztuce? Pytanie to zadaliśmy młodzieży podczas warsztatów „Temat: Sztuka”. Przez 10 dni ferii grupa nastolatków uczyła się być edukatorami. Ich zadaniem było stworzenie lekcji muzealnych. Uczniowie wymyślili tematy, zebrali informacje, przygotowali scenariusze, ćwiczenia, karty pracy. Szukali atrakcyjnych metod uczenia z wykorzystaniem nowych technologii. Powstałe zajęcia „przetestowali” na sobie nawzajem. Ćwiczyli wystąpienia przed grupą i kamerą, weryfikowali scenariusze i konfrontowali je z przestrzenią Muzeum.

Na prośbę młodzieży zorganizowaliśmy spotkania w miejscach niedostępnych dla publiczności: Pracowni Konserwacji, Gabinecie Rycin i Rysunków, Magazynie Malarstwa.

Młodzież mogła zaprosić swoje klasy, znajomych, rodzinę i zaprezentować przygotowane zajęcia. 1 czerwca odbył się finał akcji, nastolatkowie jako edukatorzy prowadzili zajęcia dla odwiedzających Muzeum. Scenariusze, filmy i karty pracy zostały udostępnione w Internecie.

Projekt posiadał otwartą formułę, plan spotkań dostosowywany był do realnego zainteresowania uczestników. Muzeum umożliwiło kontakt z najlepszymi specjalistami, otworzyło przestrzenie na co dzień niedostępne.

Formuła uczenia się przez przygotowanie do uczenia innych, wybór tematyki i form edukacyjnych to model możliwy do replikacji w szkołach i instytucjach kultury. Zamiana ról, uczeń, który staje się nauczycielem umożliwia budowanie programów edukacyjnych z zakresu kultury i sztuki odpowiadających na realne zainteresowania adresatów.

Młodzież poznawała nie tylko sztukę i Muzeum. Przygotowując lekcje, sprawdziła swoją wiedzą i umiejętności jej przekazywania. Uczestnicy doświadczyli też uczuć, towarzyszących artystom podczas wyrażania siebie za pomocą malarskiej ekspresji.
Nagrane wypowiedzi i opinie zawarte w ankietach potwierdzają sens organizowania działań opartych na partnerskich relacjach.



Bożena Pysiewicz – historyk sztuki, adiunkt w dziale Edukacji MNW. Z Muzeum związana od 1996 roku. Autorka i koordynatorka programów edukacyjnych w galeriach stałych i do wystaw czasowych, prowadzi liczne wykłady, spotkania, warsztatów dla dzieci, młodzieży (projekt "Zbuntowani"), dorosłych, seniorów oraz nauczycieli. Zainicjowała wolontariat w Dziale Edukacji MNW. Stale współpracuje z: Uniwersytetami III wieku, Domami Kultury, Uniwersytetem Dzieci, Uniwersytetem Warszawskim, WCIES, Wydziałem Pedagogicznym UW, oraz licznymi organizacjami pozarządowymi.

Multimedia