Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
Kategoria przedszkola - I nagroda
„Mała Gioconda” Przedszkola Integracyjnego Nr 86 przy Centrum Zdrowia Dziecka (Dzielnica Wawer)

Za niekonwencjonalną i skuteczną metodę wprowadzania dzieci w świat sztuk plastycznych, w świat pojęć, dzieł i w proces tworzenia

Rozmowa z Ewą Żebrowską i Renatą Piwowarską, autorkami zwycięskiego projektu:

Przede wszystkim – jeszcze raz gratulujemy zdobycia I nagrody w kategorii przedszkola w Konkursie m.st. Warszawy na najlepszy projekt z zakresu edukacji kulturalnej w 2012 roku. Proszę nam zdradzić - jaka jest historia powstania projektu?


Projekt działań artystyczno - edukacyjnych „Mała Gioconda czyli przedszkolak w świecie obrazów”, zainspirowany został parateatralną formą rozrywki tableaux vivants (tzw. żywe obrazy) znanej już XVIII wieku. Osoby uczestniczące w takiej zabawie, ubrane w odpowiednie kostiumy grupowały się na wzór kompozycji wybranego obrazu, zastygały w bezruchu i były oglądane przez widzów.

Zaprosiłyśmy dzieci do podobnej zabawy. Wybrałyśmy 13 dzieł, na których uznani malarze przedstawili dzieci i ich codzienne czynności. Dzieci malowane przed wielu laty, tak podobne do współczesnych.
Każdy obraz ilustrował też pewne treści, które przecież realizowane są w przedszkolu. I tak na obrazach dzieci szukały figur geometrycznych, poznawały nazwy kolorów, rozpoznawały emocje, pory roku, przeliczały elementy itp…

Na czym polegał projekt?

Od września do grudnia 2012 roku 3 i 4 latki uczestniczyły w cyklu zajęć i warsztatów inspirowanych obrazami wybitnych malarzy. Na prezentowanych dziełach przedszkolaki obserwowały swoich rówieśników na przestrzeni wieków, w różnych sytuacjach, w bogatych i ubogich strojach, bawiące się i ciężko pracujące, rozmawiały o nich, wcielały się w ich rolę. W ramach projektu dzieci tworzyły i zaznajamiały się z tajnikami pracy artystów. Dzieci uczestniczyły w animacjach teatralno-ruchowych, działały plastycznie, rozmawiały o kolorystyce, kompozycji i nastroju omawianego dzieła. Tworzyły elementy scenografii, tła i kostiumów zaobserwowanych na obrazach wielkich mistrzów. Część zajęć nawiązywała do założeń art-terapii, miało to szczególne znaczenie dla dzieci niepełnosprawnych. Dzieci uczestniczyły również w wydarzeniu artystycznym, które nazwałyśmy „mini happening na placu zabaw” - na placu zabaw z wykorzystaniem dostępnych rekwizytów i zabawek dzieci kreowały zabawy zaobserwowane na obrazie Pietera Bruegela „Zabawy dziecięce”. Przedszkolaki układały puzzle i uczestniczyły w tworzeniu animacji komputerowej związanej z tym obrazem.
W ramach projektu odbyły się również warsztaty „Muzeum na wynos” przeprowadzone przez Panie z Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie.

Zwieńczeniem każdego „spotkania z dziełem sztuki” było tworzenie „żywego obrazu”. Przedszkolaki upodabniały się do postaci z obrazu, wykonywały podobne czynności, naśladowały mimikę i gesty… Sceneria do obrazu tworzona była zarówno z udziałem dzieci, wtedy przedszkolaki obserwując obraz dokładały jego kolejne elementy, czasami jednak celowo wprowadzałyśmy je do gotowej, zaaranżowanej przestrzeni…aby miały wrażenie że wchodzą do wnętrza obrazu. Światło, stroje i nastrój sprawiał, że przedszkolaki były niezwykle skupione i chętne do wcielania się w postaci z obrazu.

Jakie umiejętności mogli rozwinąć uczestnicy?

Zaproponowana przez nas forma prezentowania dzieł uznanych malarzy sprawdziła się. Przedszkolaki zainteresowane były obrazami, chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami a możliwość tworzenia scenerii obrazu i wejścia w nią sprawiała im radość. Pierwsze półrocze w młodszych grupach przedszkolnych, to czas dużych emocji. Okazało się, że duża dawka wrażeń i ciekawych propozycji do zabaw, tworzenia i obserwowania wpływa na maluszki bardzo pozytywnie. Dzieci odważnie podejmowały zaproponowane działania i dyscyplinowały się, świetnie współpracowały, wchodziły też w interakcje z nowymi kolegami i koleżankami.

Jakie trudności napotkały Panie przy realizacji projektu?

Trudnością był dostęp do materiałów związanych z kształtowaniem kontaktu z obrazem u tak małych dzieci. Sprawiło to jednak, iż powstał cykl scenariuszy i pomysłów do dalszych działań które mogą być inspiracją dla innych placówek związanych z edukacją kulturalną dzieci w wieku przedszkolnym.

Czy podczas realizacji projektu wydarzyła się jakaś zabawna sytuacja, czy jakiś uczestnik szczególnie zapadł Paniom w pamięć?

Projekt realizowany był w grupie 3 i 4 latków i było dużo sytuacji które nas rozbawiały a czasem i wzruszały np. podczas warsztatów prowadzonych przez Panie z Muzeum Narodowego pierwsze pytanie trzyletniego Alusia brzmiało „…a co to jest obraz?”. Dodamy, że dostał bardzo profesjonalną i wyczerpującą odpowiedź.

Niezwykła była współpraca z dziećmi…choć trudno w to uwierzyć podczas zabawy na placu, udało się zatrzymać w ruchu trzydziestkę, trzy i czterolatków, wyposażonych w różne rekwizyty i zabawki. W ten sposób dzieci zaprezentowały jednen z obrazów („Dziecięce zabawy” P. Bruegela).

Zdradzimy, że do zabawy w „żywe obrazy” zaprosiłyśmy również personel przedszkola. Każdy obraz zaprezentowany został przez nasze koleżanki i przez nas. Tu miałyśmy okazję znaleźć się przed obiektywem aparatu i okazało się, że towarzyszyły nam podobne emocje jak u dzieci…od wyboru postaci, po ciekawość końcowego efektu, była to naprawdę świetna zabawa.

Choć projekt zakładał przede wszystkim działania wzbudzające zainteresowanie malarstwem i obrazami to wśród przedszkolaków znaleźli się i tacy, którzy zainteresowali się fotografią. Aparat fotograficzny zainspirował dzieci do zabaw, powstały samodzielnie zrobione aparaty z klocków.

Czym jest dla Pań edukacja kulturalna? Jaki wpływ ma na nią realizowanie podobnych projektów?

Edukacja kulturalna w przedszkolu to teatr, literatura, muzyka, obraz. Takie zajęcia zachwycają dziecko i zaangażują jego zmysły, zachęcają też do tworzenia. Nawet małe dziecko jest gotowe do spotkania ze sztuką, bo przecież w przedszkolu na co dzień słucha wartościowej muzyki, poznaje losy bohaterów baśni, poprzez wiersze zdobywa wiedzę z innych obszarów edukacyjnych itp… Również poza przedszkolem w naszym mieście mamy naprawdę bogatą ofertę zajęć dla dzieci. Organizowane są one przez różne warszawskie instytucje kulturalne – od lokalnych domów kultury po muzea, teatry i galerie.

Jakie według Pań powinny być skuteczne metody edukacji kulturalnej?

Edukacja kulturalna dziecka to jedno ważniejszych zadań nauczyciela przedszkola, zwłaszcza w obecnych czasach kiedy przestrzeń wokół dziecka zapełniana jest ilustracjami z kreskówek, postaciami z komercyjnych gazetek (często przedruków) i reklamami wbijającymi się w pamięć dziecka, po to by potem sprzedać konkretny produkt.
Rzadko obserwuje się zjawisko wypełniania przestrzeni wokół dziecka, reprodukcją pięknego obrazu, artystycznego zdjęcia, ciekawej grafiki czy ilustracjami o wysokich walorach estetycznych. Tego typu projekty otwierają dzieci na inną estetykę. Należy wykorzystać ten okres w rozwoju dziecka kiedy jest ono szczególnie zainteresowane obserwowaniem otaczającej je rzeczywistości. Dzieci uwielbiają obrazki, chcą aby, coś ilustrowało słowa które słyszą…dlaczego nie może być to wartościowy obraz, uznanego malarza?

Czy mają Panie jakieś rady dla czytelników Newslettera WPEK, którzy chcieliby również realizować tak ciekawe projekty?

Projekt powinien sprawiać radość adresatom to oczywiste…bardziej jednak powinien wynikać z pasji i zainteresowań autorów i realizatorów.

Co sądzą Panie o Warszawskim Programie Edukacji Kulturalnej i organizowanej przez nas Giełdzie?

Warszawski Program Edukacji Kulturalnej to bardzo ciekawa i nowoczesna formuła z której każda placówka realizująca zadania z zakresu edukacji kulturalnej może czerpać. Program daje też możliwość zaprezentowania innym własnych działań. My w naszym projekcie korzystaliśmy z warsztatów które zdobyły GRAND PRIX w II edycji Warszawskiej Giełdy Programów Edukacji Kulturalnej. Być może nasz pomysł zainspiruje inne placówki do podobnego organizowania zajęć z dziećmi. A wiemy, że już tak się stało.

Dziękujemy bardzo za rozmowę.

Dziękujemy.

Wywiady z autorkami innych projektów nagrodzonych w Konkursie>>

Multimedia