Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2013 - I Nagroda – instytucje animacji kultury – „Książeczka z woreczka”
 „Książeczka z woreczka” Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Włochy autorki: KATARZYNA WINOGRODZKA, JOLANTA JAGIEŁŁO
„Książeczka z woreczka” Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Włochy autorki: KATARZYNA WINOGRODZKA, JOLANTA JAGIEŁŁO
Autorzy projektu:
Katarzyna Winogrodzka, Jolanta Jagiełło / Biblioteka Publiczna / Włochy

Termin realizacji: Lata 2011 – 2012

Miejsce realizacji:
Przedszkole nr 175, Wypożyczalnia nr 71

Adresaci:
Dzieci w wieku 5 – 6 lat

Liczba uczestników: 54

Projekt cykliczny

Finansowanie:
Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Włochy

Realizatorzy:
Jolanta Jagiełło – bibliotekarka od wielu lat prowadzi zajęcia z dziećmi

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
W Wypożyczalni nr 71 od lat obserwowaliśmy malejące zainteresowanie zbiorami bibliotecznymi dla dzieci, co wynikało ze struktury wiekowej mieszkańców naszego osiedla. Podobnie obserwowaliśmy rosnącą liczbę dzieci dowożonych do Przedszkola z innych rejonów naszej dzielnicy, co z kolei uświadomiło nam, że wiele dzieci nie ma możliwości korzystania z oferty kulturalnej różnych instytucji kultury, w tym biblioteki, ze względu na skomplikowaną organizację życia rodzinnego. Kierując się chęcią lepszego wykorzystania naszych bogatych zbiorów książek dla dzieci oraz ułatwienia dostępu do nich zabieganym rodzicom, postanowiliśmy „wyjść na zewnątrz” z naszą ofertą. Przygotowaliśmy 60 zestawów książek w kolorowych workach (oznaczonych kolorowymi obrazkami), które zostały przekazane do Przedszkola. Dzieci mogły wypożyczać je bez żadnych formalności do domu, ale wg określonych reguł. W każdym worku znalazły się 2 książki z literatury pięknej dla dzieci: bajki, baśnie, opowiadania, legendy oraz 1 książka popularnonaukowa, w języku angielskim lub dwujęzyczna – wszystkie dostosowane do wieku dzieci. Zasadą była wymiana worków w Przedszkolu co tydzień (pilnowanie wymiany worków na nowe miało należeć do obowiązków dziecka).

Cele:
Wzrost poziomu czytelnictwa poprzez pobudzanie zainteresowań czytelniczych oraz budowanie i umacniane więzi z biblioteką.

Rezultaty:
- wystawa prac plastycznych pt. Moja ulubiona książeczka z woreczka wykonanych przez uczestników;
- spotkanie autorskie z Agnieszką Frączek.

Zwróciliśmy uwagę rodziców na ofertę biblioteki, co przekłada się na większą liczbę czytelników, a także zainteresowanie innymi naszymi działaniami. Od października 2012 roku prowadzimy popołudniowe zajęcia literacko-plastyczne dla dzieci w wieku 3-7 lat, a zainteresowanie nimi przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Co tydzień uczestniczy w nich od 16 do 20 maluchów wraz z opiekunami, a wieść o naszych zajęciach rozchodzi się głównie pocztą pantoflową w naszym Przedszkolu.

Oryginalność koncepcji
„Wyjście na zewnątrz” z naszą ofertą, prostota i nieskomplikowanie wykonania.

Umiejętności uczestników
- kształtowanie nawyku czytania,
- kształtowanie nawyku korzystania z książek,
- budowanie pozytywnych skojarzeń z książką,
- nauczenie się odpowiedzialności i dbałości o dobro wspólne,
- respektowanie równych praw wszystkich uczestników projektu.

Co było najtrudniejsze?
Obawy i wątpliwości czy dla rodziców uczestnictwo w projekcie nie będzie dodatkowym utrudnieniem, czy dzieci będą pamiętały o workach oraz czy książki wrócą do Biblioteki i w jakim będą stanie.

Czego się nie spodziewaliśmy?
Reakcji rodziców dzieci - znam wielu z nich i często byłam przez nich zatrzymywana na ulicy, bo chcieli pochwalić nasz pomysł i podziękować za to, że ich dzieci mogą w naszym projekcie uczestniczyć.

Co sprawiło nam największą radość?
Radość i emocje dzieci. Przedszkolaki z ochotą dzieliły się swoimi wrażeniami w czasie naszych comiesięcznych spotkań, a to z kolei dawało poczucie, że książki są wykorzystywane zgodnie z naszymi intencjami, czyli czytane. Dzieci często „dopadały” mnie znienacka w różnych miejscach (nawet i w Kościele…) i jak to dzieci witały się żywiołowo, opowiadały o różnych swoich sprawach – raz nawet dostałam zaproszenie na urodziny.

Wywiady z autorkami innych projektów nagrodzonych w Konkursie>>

Multimedia