Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2013 - Wyróżnienie w kategorii gimnazja – „Czartoryskie spotkania z Melpomeną”
Autorzy projektu:
Paulina Lubieniecka, Edyta Świercz, Agnieszka Tymińska / Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 93 im. Księżnej Izabeli Czartoryskiej / Ursynów

Termin realizacji: 2011-2012

Miejsce realizacji:
Gimnazjum nr 93
Dom Kultury Stokłosy
Dom Sztuki
Natoliński Ośrodek Kultury
Teatr „Kamienica”

Adresaci: uczniowie, rodzice, nauczyciele

Liczba uczestników: ok. 200 osób

Finansowanie:
Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne ;
dzielnica Ursynów;
środki własne;

Realizatorzy:
uczniowie, rodzice, absolwenci, nauczyciele, aktorzy

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
Projekt rozpoczął się w 2009 roku od przygotowania adaptacji scenicznej bajek ,,Czerwonego Kapturka” oraz ,,Żółwia i zająca”, z wykorzystaniem języków obcych. Później wystawiono sztukę ,,Romeo i Julia w pięciu językach”. W następnych latach powstały kolejne przedstawienia wielojęzyczne. W ten sposób zaczęła się ,,Czartoryska Wieża Babel – teatr językowy”. Równolegle rozwinął działalność „Teatr Czartoryskiej” realizujący przedstawienia przyrodnicze, profilaktyczne, kryminalne, a także o innych tematykach.
Oba teatry współpracują ze sobą i się uzupełniają. Działalność teatralna Gimnazjum nr 93 nie ogranicza się do działalności scenicznej, ale również promuje edukację artystyczną.
Od 2009 r. projekt przeszedł dużą metamorfozę, przekształcił się w sztandarowy projekt naszej szkoły, rozszerzył działalność, rozbudował o nowe możliwości, a od 2014 r. wszedł do kalendarza imprez dzielnicowych w postaci ursynowskiego przeglądu teatralnego pt. „Ursynowskie spotkania z Melpomeną”, podczas którego uczniowie ze szkół Ursynowa mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności scenicznych przed szeroką publicznością.

Cele:
- uczenie interdyscyplinarności poprzez łączenie różnych dziedzin (teatr, taniec, muzyka, śpiew, literatura, plastyka, informatyka);
- kształtowanie współpracy zespołowej oraz rozwijanie twórczości i innowacyjności;
- tworzenie warunków do rozwoju uczniów o szczególnych uzdolnieniach oraz wspieranie ich.

Najważniejsze było pokazanie uczniom, jak wygląda praca w teatrze, przygotowanie spektakli z wykorzystaniem wielkiej literatury, języków obcych i technologii komputerowej oraz kształtowanie umiejętności interkulturowych i zespołowych.

Rezultaty:
1. Warsztaty:
• warsztaty teatralne (emisja głosu, dykcja, kreacja postaci, improwizacja);
• pozalekcyjne koło teatralne;
• lekcja teatralna w Teatrze Wielki, wyjścia do warszawskich teatrów.
2. Wystawa plakatów promujących spektakle.
3. Koncert piosenek PRL-owskich.
4. Spektakle:
• ,,Opowieść wigilijna w sześciu językach”;
• ,,Morderstwo w Orient Expressie’’;
• ,,Balladyna w siedmiu językach”;
• ,,Korczak dzieciom (wielojęzyczna adaptacja Króla Maciusia I)”;
• ,,Energia jądrowa”, „Sąd nad człowiekiem” i „Ekologia” – podsumowanie projektu przyrodniczego (przekazanie wiedzy przyrodniczej poprzez teatr);
• „Życie codzienne PRL-u”- projekt interdyscyplinarny (spektakl, wykonanie piosenek w różnych językach, pokaz mody);
• „Ćma” i „Zwierciadło” – przedstawienia profilaktyczne wystawiane podczas „Dnia Teatru” oraz w ramach „PaT”;
• ,,Kopciuszek dla szkół podstawowych”;
• „Wieczorne życie Paryża”;
• ,,Kamizelka”;
• ,,Dziad i baba”;
• ,,capturek.com”.
5. Akcja:
• Dzień Teatru w szkole.
6. Publikacje, filmy, płyty:
• pokazy multimedialne;
• nagrania płyt dla absolwentów;
• filmy z przedstawień i uroczystości.
7. Autorskie scenariusze przedstawień
8. Koła zainteresowań:
• koło teatralne „Teatr Czartoryskiej”;
• Czartoryska Wieża Babel – teatr językowy;
• przegląd teatralny „Ursynowskie spotkania z Melpomeną.”

Oryginalność koncepcji
• angażowanie wszystkich chętnych uczniów, nie tylko uzdolnionych;
• duża autonomia uczniów w przygotowywaniu spektakli;
• podział uczestników na zespoły realizujące różne zadania (aktorskie, scenograficzne, menadżerskie, marketingowe, taneczne, techniczne, muzyczne, wokalne i in.);
• interdyscyplinarność - wykorzystanie elementów różnych przedmiotów i umiejętności;
• tworzenie atmosfery pracy jak w prawdziwym teatrze;
• wykorzystywanie języków obcych i technologii informacyjno-komunikacyjnej jako integralnych części przedstawień;
- szeroka współpraca nauczycieli różnych przedmiotów (język polski, języki obce, muzyka, plastyka, dziennikarstwo, wychowanie fizyczne, fizyka, informatyka) z uczniami i rodzicami.

Umiejętności uczestników
- teatralne (przygotowywanie scenariuszy, choreografii, muzyki, śpiewu);
- językowe (analiza i tłumaczenie tekstów w językach obcych);
- plastyczne (przygotowywanie plakatów teatralnych, scenografii, zaproszeń, programów);
- marketingowe (dokumentowanie przedsięwzięć: reportaże, filmy, zdjęcia, prezentacje w Internecie, gazetce multimedialnej i kronice szkolnej);
- techniczne (nagłośnienie, oświetlenie, oprawa muzyczna, efekty dźwiękowe i specjalne);
- organizacyjne (praca inspicjenta, terminarz, organizacja prób, pracy poszczególnych zespołów).

Co było najtrudniejsze?
- synchronizacja „w czasie i przestrzeni”;
- połączenie obowiązków nauczyciela z prowadzeniem teatru;
- egzekwowanie zobowiązań z chęci brania udziału w projekcie.

Czego się nie spodziewaliśmy?
- euforii,
- ogromnej satysfakcji z efektów,
- zaangażowania młodzieży i nie tylko,
- licznej publiczności,
- tak wielu chętnych,
- długofalowości – że to już trwa tyle lat, a końca nie widać i zamiast tego pojawiają się coraz ciekawsze nowe pomysły i inicjatywy.

Co sprawiło nam największą radość?
- występy na prawdziwej scenie,
- uśmiech i zaangażowanie uczniów i ich rodziców,
- docenienie przez kolegów i koleżanki,
- pytanie o „jeszcze”,
- wspólne świętowanie sukcesu,
- wspólne wyjścia do teatrów.

Multimedia