Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
LAUREAT WARSZAWSKIEJ NAGRODY EDUKACJI KULTURALNEJ 2014 - II Nagroda - organizacje pozarządowe – „Wola kobiet”
 \
'The Will of Women': workshops
Autorzy projektu:
Edyta Ganc, Ewa Gampel / Stowarzyszenie Spółdzielnia Dokumentalna / Wola

Termin realizacji: Rok 2010 i 2011

Miejsce realizacji:
Warszawa

Adresaci:
Mieszkańcy Woli i Warszawy

Liczba uczestników: 12

Projekt cykliczny: Regularne warsztaty zakończone kilkoma spektaklami

Finansowanie:
Dzielnica Wola

Realizatorzy:
Edyta Ganc- teatrolog,
Ewa Gampel- polonista, animator teatralny.

Pierwszy krok, czyli od czego się zaczęło
Pomysł projektu Wola Kobiet narodził się z obserwacji środowiska internetowego, komentarzy i aktywności na kobiecych forach w sieci. Różnorodność treści i tematów którymi współczesne kobiety pragną podzielić się z innymi jest zdumiewająca i inspiruje do poszukiwań artystycznych. Autorki projektu postanowiły wyjść z platformy wirtualnej i wejść na rampę teatralną. Myślały, by zaprosić kobiety do opowiedzenia swoich historii w realu - przed prawdziwym widzem, nie tylko w rozmowie incognito. Nadrzędnym aspektem był kontekst lokalny - dzielnica Wola, na której miały odbyć się warsztaty teatralne oraz finałowe spektakle, w których historie wolskich kobiet wybrzmiałyby z podwójną siłą.
Do projektu zgłosiły się dziewczyny i kobiety z Woli i okolic. W grupie warsztatowej z powodzeniem współpracowały ze sobą: gimnazjalistka, licealistka, studentki, emerytki, urzędniczka, przedstawicielki korporacji, klubów politycznych oraz reprezentantki twórczych zawodów. Ta różnorodna mieszanka charakterów i temperamentów przełożyła się na energetyczny i nieprzewidywalny w swych założeniach spektakl Wola Kobiet.

Cele:
Twórcza aktywizacja kobiet

Rezultaty:
Warsztaty, spektakle, wystawy fotograficzne.
Efekty projektu można oceniać na dwóch poziomach. Projekt uzyskał bardzo dobre recenzje artystyczne i gorące przyjęcie publiczności. Wartością nadrzędną była jednak twórcza i społeczna aktywizacja dziewczyn i kobiet biorących udział w warsztatach i spektaklach.

Oryginalność koncepcji
Metoda kreatywnej pracy warsztatowej polegająca na łączeniu wątków dokumentalnych, ćwiczeń dramowych oraz improwizacji scenicznych.
Metoda budowania scenariusza spektaklu opartego na zapisach dialogów z improwizacji scenicznych, wątkach wspomnieniowych uczestników i historiach dokumentalnych związanych z Wolą.

Umiejętności uczestników
Uczestniczki rozwinęły umiejętności sceniczne odnoszące się do warsztatu teatralnego i narzędzi aktorskich. Dzięki formule cyklicznych improwizacji nauczyły się spontanicznie wyrażać swoje opinie i emocje oraz nawiązywać twórczy dialog w grupie.

Co było najtrudniejsze?
Trudności związane były jedynie z kwestiami logistycznymi – próby odbywały się w ciągu dnia, co nierzadko zmuszało uczestniczki projektu do przeorganizowania swojego zwykłego dnia zawodowego, szkolnego. Wyzwaniem dla niektórych pań podczas pierwszych prób z gotowym scenariuszem była aktywność improwizacyjna.

Czego się nie spodziewaliśmy?
Entuzjastycznego przyjęcia spektaklu przez publiczność, co zaowocowało dodatkowym spektaklem w roku 2011 i impulsem do zrealizowania „męskiej’ odpowiedzi tzn. przestawienia Panowie Wolą.

Co sprawiło nam największą radość?
Ogromną radością była wspólna praca w kreatywnej grupie kobiet reprezentujących różne grupy społeczne i wiekowe. Po pierwszych próbach okazało się, że każda z dziewczyn i pań ma naturalne predyspozycje do improwizowania i samodzielnego poszukiwania tematów scenicznej ekspresji. Efekt finałowy przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania: spektakl został zagrany brawurowo, z humorem i lekkością, bez sztucznej maniery aktorskiej. Panie nie tylko grały, ale przede wszystkim genialnie się bawiły w swoim towarzystwie.

Podwójny wizerunek w „Woli Kobiet”. Rozmowa z Edytą Ganz

Multimedia